توسط تیم محتوای ذهن آتی

رفع مشکل کند خوانی+راهکار تضمینی

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که تا به الان، در مطالعه درسی خیلی کند عمل کرده و زمان زیادی را صرف خواندن جز به جز مباحث ریز آن درس کنید، دقیقا همینجاست که مشکلات بسیاری در اجرای برنامه تان رخ خواهد داد، یعنی سرعت پایین شما در مطالعه یک درس یا همه درس هایتان، باعث می شود برنامه روزانه تان را به اتمام نرسانید و همیشه از نداشتن یا کمبود وقت نالان باشید، و در نهایت ادامه پیدا کردن شرایط و پیش رفتن کند شما در مطالعه دروستان باعث خستگی زیاد، اهمال کاری و رها کردن مطالعه خواهد شد.

تیم ذهن آتی در این بلاگ، علت مشکل کندخوانی را بیان کرده و برای حل این مشکل شما، روش هایی در نظر گرفته، که عمل به آنها بسیار موثر خواهد بود.

دلایل کند بودن در درس خواندن

  • وسواس مطالعاتی کشنده
  • نشناختن کلمات پایه ای
  • کلمه کلمه خواندن
  • زمزمه کردن
  • بلند خواندن
  • برگشت به پاراگراف قبل
  • نداشتن روش مطالعه اصولی هر درس
  • اطلاع نداشتن از بودجه بندی دروس

هر کدام از موارد بالا را به طور کامل توضیح می دهیم.

۱) وسواس مطالعاتی کشنده : دانش آموزی که وسواس مطالعاتی دارد، دائما با خود فکر می کند که این مطلب را خوب یاد نگرفتم، پس باید دوباره بخوانم. در حالی که در واقعیت این چنین نیست و دانش آموز مطلب درسی را آموخته، ولی فقط به آموخته و یادگیری خود اعتماد ندارد.در نتیجه چندین بار یک بخش درس را تکرار می کند و وقت خود را برای پاراگرافی که یادگیری آن وقت زیادی نیاز نمی برد، هدر می دهد.

۲) نشناختن کلمات پایه ای: شما برای سرعت بخشیدن به مطالعه خود باید کلمات پایه ای هر درس را بشناسید، کلمات پایه ای در هر درس کلماتی هستند که بسیار ابتدایی اند و مفاهیمی اند که به وسیله آنها، بقیه مفاهیم را ذهن شما درک خواهد کرد، مثلا
در جامعه شناسی علوم انسانی باید مفاهیمی مانند کنش اجتماعی، آرمان اجتماعی و جهان اجتماعی را به خوبی یاد داشته باشید تا بتوانید مفاهیم بزرگتری مثل سکولاریسم، اومانیسم و سوسیالیسم را یاد بگیرید.اکثر دانش آموزانی که در تشخیص و یادآوری تعریف کلمات پایه ای مشکل دارند مطالعه کندی خواهند داشت.

۳) کلمه کلمه خواندن: تمرکز زیاد روی تک تک کلمات یک پاراگراف از عواملی است که باعث کند خوانی دانش آموز می شود؛ اکثر دانش آموزان فکر می کنند وقتی بروی هر کلمه تمرکز کنند، درس را عمیق تر یاد می گیرند.

۴) زمزمه کردن یا بلند خواندن: وقتی که صرف زمزمه کردن و تکرار کلمات و عبارات یا حتی بلند خواندن آنها می شود، بسیار زیاد است. در نتیجه این روش یکی از روش های غلط مطالعه می باشد که فقط در شرایط استثنایی مثل رفع خواب آلودگی آن هم برای چند دقیقه، پیشنهاد می شود؛ وگرنه بلند خوانی و زمزمه بیش از حد کلمات، تنها هدر دادن وقت است.

۵) برگشت به پاراگراف قبل: دانش آموزان کند خوان عادت دارند بعد از خواندن هر پاراگراف به پاراگراف های قبلی برگردند و مطالب را چندین بار تکرار کنند و استدلالشان هم این است که می خواهند مطالعه عمیقی داشته باشند تا مطالب را فراموش نکنند، در صورتی که این کار تنها باعث خستگی و اتلاف وقتشان می شود.

۶) نداشتن روش مطالعه اصولی هر درس: دروس هر عنوان درس در مقطع دبیرستان، نیاز به روش مطالعه مخصوصی دارد و اکثرا نمی توان روش مطالعه یک درس را برای درس دیگری استفاده کرد، چون هم یادگیری دانش آموز را با اختلال مواجه می کند و هم زمانش را با انجام روش مطالعه غلط از دست می دهد.شما می توانید روش مطالعه همه دروس را در بخش مربوطه سایت ما یاد بگیرید.

۷) اطلاع نداشتن از بودجه بندی دروس: هر درس در کنکور از بودجه بندی مشخصی برخوردار است، که میزان اهمیت هر مبحث در کنکور را نشان می دهد. طبق این بودجه بندی شما باید بدانید کدام مبحث اساسی تر و مهم تر است تا تمرکز بیشتری روی آن بخش بگذارید و در دیگر بخش ها برای ذخیره زمان، سرعت مطالعه خود را بالا ببرید.برای دانستن بودجه بندی تمامی دروس کنکور کلیک کنید.

چگونه سرعت مطالعه را بالا ببریم؟

۱ )اول از همه، کلی خوانی کنید: مطالب هر پاراگراف یا هر تیتر را ابتدا بصورت کلی یک دور بخوانید و در ذهن خود آمادگی اولیه ای بسازید تا تازگی مطلب برای شما از بین برود. سپس برای بار بعد به جزئیات هم توجه کنید و برای مطالعه هر پاراگراف زمان زیادی صرف کلمه کلمه خواندن جمالت نکنید، یک جمله را سریع بخوانید و دوباره تکرار کنید تا در ذهنتان تثبیت شود.در اینجا آشنایی با کلمات پایه ای که در بالا به آن اشاره شد، هرچه بیشتر باشد ،سرعت شما هم در مطالعه مطلب
بیشتر خواهد شد.

۲) مفهومی یاد بگیرید نه صرفا حفظی: شما وقتی برای بار اول یک درس را مفهومی یاد می گیرید و منظور نویسنده از بیان جملات و عبارات را خوب متوجه می شوید، قطعا در دفعاتی بعدی که قرار است آن درس را مطالعه کنید سرعت بیشتری از دفعه اول خواهید داشت، زیرا وقتتان فقط صرف مرور کردن می شود نه یادگیری مطلب جدید یا مواجه شدن با مفاهیمی که قبلا یادگیری آنها را کامل نکرده اید.

یادگیری مفهومی به این شکل است که:
در مرحله اول: چند صفحه را انتخاب کنید و بصورت روزنامه وار بخوانید، این مطالعه حدود ۳ دقیقه نباید بیشتر طول بکشد.
در مرحله دوم: با دقت مطالب را باید بخوانید، یعنی اینکه بتوانید تیترها و شاخه های یک مطلب را در ذهنتان تصور کنید و تعریف مفاهیم برایتان روشن باشد.
در مرحله سوم : مطالب را در ذهنتان مرور کنید و مشکل کار خود را پیدا کنید و ببینید کجا را فراموش کرده اید، دوباره به کتاب برگردید و فقط همان قسمت را با دقت بیشتری بخوانید.

۴ ) به دانسته هایتان اعتماد کنید تا نتیجه بگیرید: مطالب درسی تان را با سرعت طبیعی مطالعه کنید و ترس این را نداشته باشید که یادگیری تان کامل نشده یا به درجه تسلط نرسیده است، شما برای رسیدن به درجه تسلط نیاز به مرور زیاد در دفعات متعدد دارید و قطعا کمیت مطالعه شما هم موثر در تسلط شماست و نمیتوان گفت کسی که بار اول یک درس را با کیفیت می خواند، پس تمام بخش ها و نکات درس را به طور کامل آموخته و بر آن مسلط شده است.پس با این طرز فکر که همیشه باید زمان زیادی صرف مطالعه و یادگیری درس کنید تا مطالعه تان فقط با کیفیت باشد، پیش نروید، شما فقط نیاز به کیفیت بالا در مطالعه ندارید، بلکه باید زمان خود را هم مدیریت کنید.با برنامه ریزی اصولی برای کنکور می توانید سرعت مطالعه خود را افزایش بدهید.

 

پیشنهاد مشاوران ذهن آتی برای مشکل کندخوانی:

یک مشاور کنکور خوب جهت برطرف شدن مشکل کندخوانی شما، زمانی که برای مطالعه هر درس از یک کتاب صرف می کنید را چک کرده و با دفعات قبلی که آن درس را مطالعه کرده بودید مقایسه خواهد کرد؛ یعنی در این روش هدف مشاور این است که دانش آموز، در بار دوم مطالعه، زمان کمتری نسبت به بار اول مطالعه، اختصاص داده باشد.

مشاوران ذهن آتی با پیگیری هایی که در تماس های تلفنی شان بصورت هفتگی دارند، روش های مختلف رفع کندخوانی را به شما بصورت عملی آموزش خواهند داد مثلا از شما می خواهند چند پاراگراف از درستان را برایشان بخوانید تا سرعت مطالعه شما را بدانند و سپس ، طبق زمان، می گویند که در هر دقیقه شما باید چند کلمه از یک درس را بخوانید، مشاورین ذهن آتی، همراه شما هستند تا به مرور بتوانید سرعت مطالعه خود را بالا ببرید و به رضایت مطلوبی از خود برسید.شما می توانید تمام نکات مشاوره ای کنکور اینچینی را به طور رایگان در سایت ما اموزش ببینید.

آواتار کاربر
دربارهتیم محتوا ذهن آتی
تیم محتوایی ذهن آتی مجموعه ای از رتبه های برتر کنکور کشور و نیز دبیران به نامی است که در ذهن آتی برای شما اقدام به تولید محتوای علمی مشاوره ای میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است