توسط تیم محتوای ذهن آتی

روش خلاصه نویسی زیست+راهکار

شروع به خلاصه نویسی درس زیست شناسی میکنی و بعد از ساعت ها صرف انرژی، وقت و حوصله متوجه میشوی هرآنچه در کتاب نوشته شده است را مجددا روی صفحه کاغد نوشته ای! اما باید بدانی این نوع خلاصه نویسی به هیچ دردی نمیخورد و علنا تفاوتی با رونویسی از روی کتاب درسی ندارد. در این بلاگ قصد داریم به صورت جامع به یکی از جامع ترین روش های خلاصه نویسی درس زیست شناسی بپردازیم.

خلاصه نویسی چیست؟

خلاصه کردن، فرآیند جمع‌آوری اطلاعات زیاد و فشرده‌سازی آن‌ها به حالتی کوتاه‌تر و مختصرتر است در حالی که نکات اصلی را در بر می‌گیرد و با این کار ذهن شما بیشتر بر نکات کلیدی متمرکز خواهد شد.

خلاصه نویسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

 

خلاصه ی خوب روی نکته های اصلی تمرکز می کند و در آن جزئیات غیر ضروری ذکر نمی گردد.

یک خلاصه خوب باید بسیار کوتاه تر از متن اصلی باشد، اما همچنان مهمترین اطلاعات منتقل شود. بدین معنا که تعداد کلمات و حجم خلاصه های شما باید بسیار کمتر از حجم مطالب اصلی باشد.

برای نوشتن یک خلاصه اصولی، باید متن اصلی مطلبی که میخواهید آن را خلاصه کنید را با دقت بخوانید، آن را کاملا بفهمید و فقط نکات کلیدی آن متن را یادداشت کنید.

در خلاصه نویسی اصولی، نباید کلمات متن اصلی تکرار شود بلکه باید به زبان خودتان مفاهیم متن اصلی را بیان کنید و از کپی برداری مستقیم متن خودداری نمایید.

نحوه خلاصه نویسی زیست کنکور

۱) کتاب درسی و درسنامه یا جزوه خود را مطالعه کنید: قدم اول برای نگارش هرخلاصه ای احاطه بر مطلبی است که قصد خلاصه نویسی آن را دارید.حواستان به بودجه بندی زیست کنکور باشد.

۲) مفاهیم و اصول کلیدی را شناسایی کنید: مهمترین و برجسته ترین مفاهیم، ​​اصول و تعاریفی را که در کلاس به آنها پرداخته شده است علامت گذاری کنید.

۳) نقشه مفهومی رسم کنید: نمودار یا دیاگرامی رسم کنید که نشان می دهد مفاهیم و اصول کلیدی ای که در مرحله ۲ مشخص کرده اید، چگونه با یکدیگر مرتبط میشوند.

۴) خلاصه نویسی را آغاز کنید: به زبان خودتان و تا حد امکان به صورت مصدری و تک کلمه ای خلاصه ای از هر مفهوم در برابر دیاگرامی که در مرحله ۳ رسم کرده اید یادداشت کنید.

۵) از جلوه های دیداری استفاده کنید: اگر میتوانید تصاویر مهم را به شکلی ساده در کنار خلاصه هایتان رسم و نام گذاری کنید و تا حد امکان برای نشان دادن روابط بین مفاهیم از فلش ها یا سایر علائم غیرنوشتاری استفاده نمایید.

۶) به اصطلاحات زیست شناسی (ترمینولوژی) توجه کنید: مطمئن شوید که کلمات  خاص مورد استفاده در زیست شناسی مانند سلول ها، ژن ها، DNA، تکامل و اکولوژی را درک می کنید.

نکات مهمی که هنگام خلاصه نویسی درس زیست شناسی باید به آن توجه کنید:

۱) خلاصه را خلاصه نگه دارید: روی اطلاعات ضروری تمرکز کنید و از نوشتن جزئیات غیر ضروری خودداری کنید.

۲) مرور و بازنگری، رکن اساسی خلاصه نویسی: به طور منظم خلاصه خود را مرور کنید و بر اساس بازخورد معلم یا زمانی که درک عمیق تری از مطالب به دست می آورید، در صورت نیاز، بازبینی هایی را انجام دهید و خلاصه های خود را تکمیل کنید.

با پیروی از این مراحل و تمرکز بر مفاهیم و اصول کلیدی، می‌توانید خلاصه‌ای جامع از درس زیست‌شناسی بنویسید که به شما کمک می‌کند مطالب را به‌طور مؤثرتری مرور و درک کنید.شما می توانید با در نظر گرفتن فصل های ترکیبی زیست کنکور یک خلاصه نویسی جامع برای این درس بنویسید.

مشاوره کنکور ذهن آتی چگونه میتواند در زمینه نحوه خلاصه نویسی درس زیست شناسی به شما کمک کند؟

ممکن است تمام مراحل گفته شده در این بلاگ را طی کنی اما باز هم به نتیجه دلخواه خود نرسی. در اینجا بهتر است از مشاوره کنکور با فردی آگاه در این حوزه بهره ببری. از جهتی حضور فردی خبره به تو کمک میکند تا به دیدگاه های جدید و خلاقیت های بیشتر در زمینه نوشتن خلاصه درس زیست شناسی برسی و این فرد میتواند اشکالات تو را با زیرنظر گرفتن خلاصه هایت گوشزد کند. گروه مشاوره ای ذهن آتی با داشتن مشاورانی با تجربه در این مسیر به تو کمک خواهد کرد.

حالا که خلاصه نویسی زیست کنکور را یاد گرفته اید بهتر است روش مطالعه زیست کنکور را نیز از تیم ما یاد بگیرید.

آواتار کاربر
دربارهتیم محتوا ذهن آتی
تیم محتوایی ذهن آتی مجموعه ای از رتبه های برتر کنکور کشور و نیز دبیران به نامی است که در ذهن آتی برای شما اقدام به تولید محتوای علمی مشاوره ای میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است