توسط تیم محتوای ذهن آتی

روش خلاصه نویسی دروس حفظی+راهکار

یکی از مشکلات شایع دانش آموزان دبیرستانی حفظ کردن مفاهیم و جزئیات دروس حفظیشان میباشد. اکثرا پس از مطالعه و صرف انرژی و وقت بسیار، به فاصله تنها چند روز هرآنچه خوانده اند را فراموش میکنند. اما چاره چیست؟ در این بلاگ قصد داریم به ارائه روش جامع خلاصه نویسی دروس حفظی بپردازیم. روشی که حلال اصلی این مشکل است.با گروه مشاوره کنکور ذهن آتی همراه باشید.

فواید خلاصه نویسی برای دروس حفظی:

نوشتن خلاصه ای از درس های حفظی می تواند به شما در تثبیت اطلاعات و تقویت یادگیری شما کمک کند. همچنین با کمک خلاصه های خود میتوانید در بازه زمانی کوتاه تر دروس حفظی خود را مرور نمایید.

 با نوشتن خلاصه ای اصولی و جامع و مرور آن به صورت مکرر از فراموش کردن سریع مفاهیم این دروس جلوگیری میکنید.

چگونه دروس حفظی را خلاصه نویسی کنیم؟

برای نوشتن یک خلاصه اصولی باید مراحل زیر را طی کنید:

۱) درسی را که میخواهید از آن خلاصه ای بنویسید به طور کامل مطالعه کنید: مطالبی را که در درس های حفظی خود آموخته اید مطالعه و مرور کنید و ایده های اصلی و مفاهیم کلیدی را هایلایت کنید.

۲) خلاصه ی خود را سازماندهی کنید: کلمات و مفاهیم مشابه را در یک گروهبندی به خصوص قرار دهید تا ساختار منسجمی برای خلاصه خود ایجاد کنید.

۳) در ابتدا جملات کلی از مفاهیم و آنچه میخواهید خلاصه کنید، بنویسید: در واقع بهتر است خلاصه ی شما با مضامین و مفاهیم اصلی درس شروع شود و سپس در مراحل بعدی باید به این مفاهیم اصلی بال و پر دهید.

۴) ارائه جزئیاتی از مفاهیم اصلی: جزئیات و مثال هایی را برای تفهیم و تکمیل مفاهیم اصلی که در مرحله قبلی نوشته بودید، اضافه کنید.

۵) تصحیح و ویرایش: خلاصه خود را بخوانید و به تصحیح اشتباهات خود بپردازید همچنین اطمینان حاصل کنید که خلاصه شما از یک سیر منطقی پیروی میکند.

۶) ایجاد ارتباط: اطلاعاتی را که آموخته اید به سایر مفاهیم مرتبط یا مثال های واقعی مرتبط کنید تا درک خود را عمیق تر و مطالب را برای خود معنادارتر کنید. چرا که هرچه یک مفهموم ملموس تر و واقعی تر باشد، ذهن شما بهتر آن را حفظ میکند.

حتما هنگام نگارش خلاصه خود به نکات زیر دقت کنید:

☆روی نکات اصلی تمرکز کنید: مهم ترین نکات درس را مشخص کنید و هنگام خلاصه نویسی تمرکز خود را روی همان نکات بگذارید.

☆خلاصه را به زبان خودتان بنویسید: از کپی برداری مستقیم از مطالب درس خودداری کنید.  در عوض، اطلاعات را با زبان و کلمات خود یادداشت کنید تا درک خود از مفاهیم را بالاتر ببرید.

☆خلاصه خود را به صورت ساده، مختصر و مفید بنویسید: از زبان ساده برای خلاصه نویسی استفاده کنید و از به کار بردن جملات پیچیده یا اصطلاحات خاص خودداری کنید. همچنین تا حد امکان جزئیات غیرضروری را وارد خلاصه های خود نکنید چرا که این اتفاق تنها سبب اتلاف وقت شما میگردد. اگر قرار بود همه چیز را بنویسید دیگر نیازی به خلاصه نویسی نداشتید!

☆خلاصه خود را تمیز و مرتب بنویسید: برای خلاصه هایتان از برگه های شبیه هم و زیبا استفاده کنید تا هم هنگام نوشتن خلاصه هم هنگام مطالعه آن، اشتیاق کافی داشته باشید.

☆نتیجه گیری: خلاصه خود را با یک نتیجه گیری کوتاه که دربردارنده نکات اصلی است، پایان دهید.

برای خلاصه کردن معنی کلمات در دروس عربی، زبان و فارسی چکارکنیم؟

بهترین روش برای خلاصه و مرور کلمات این دروس، استفاده از فلش کارت میباشد. به این نحو که در یک طرف یک برگه کوچک کلمه موردنظر و در پشت آن، معنای کلمه را یادداشت کنید.

اگر می خواهید روش خلاصه نویسی عربی را تخصصی تر یاد بگیرید به وبلاگی که تیم ما اماده کرده است ،سربزنید.

 

تیم مشاوره ذهن آتی چگونه میتواند به شما در زمینه نحوه خلاصه نویسی دروس حفظی کمک کند؟

روش ذکر شده در این بلاگی روشی کاملا کاربردی است که افراد بسیاری از آن نتیجه های مثبتی گرفته اند اما اگر با وجود طی کردن گام های ذکر شده باز هم نمیتوانید به درستی درس های حفظی خود را خلاصه کنید و یا نحوه دقیق استفاده از خلاصه های خود را نمیدانید شاید بهتر باشد از توصیه های یک فرد خبره و باتجربه در این حوزه استفاده کنید. تیم مشاوره ذهن آتی با داشتن مشاوران آگاه و باتجربه در این راستا میتواند به شما کمک زیادی نماید.ما روش خلاصه نویسی دروس را به شما کامل در سایت ذهن آتی آموزش داده ایم.

آواتار کاربر
دربارهتیم محتوا ذهن آتی
تیم محتوایی ذهن آتی مجموعه ای از رتبه های برتر کنکور کشور و نیز دبیران به نامی است که در ذهن آتی برای شما اقدام به تولید محتوای علمی مشاوره ای میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است