توسط تیم محتوای ذهن آتی

روش خلاصه نویسی درس ریاضی + راهکار

حتما برایتان پیش آمده شب قبل از امتحان یا آزمون با وجود اینکه مطالعه کاملی داشته اید ذهن شما دچار آشفتگی شده و فرمول ها را درست به خاطر نمیاورد. شما نیاز به چیزی دارید که کمک کند در لحظه آخر یک مرور سریع و مفید داشته باشید.

با کمک تیم مشاوره کنکور ذهن آتی می توانید روش خلاصه نویسی درس ریاضی را بیاموزید و در بهترین زمان از آن استفاده کنید.

 

چگونه از مطالب درس ریاضی خلاصه تهیه کنیم؟

برای نوشتن یک خلاصه مفید و اصولی شما باید به طور کامل روی مباحث تسلط پیدا کنید به طوریکه بتوانید مباحث را بر روی یک برگه سفید برای یک دانش آموز خیالی به طور کامل توضیح بدهید.

 

برای صرفه جویی در زمان میتوانید به جای نوشتن مثال، آدرس آن مثال را یادداشت کنید (به عنوان مثال بنویسید سوال ۲۲ فصل ۳ خیلی سبز ریاضی دهم)

 

بهترین خلاصه نویسی ها چه ویژگی هایی دارند؟!

 

۱_ در ابتدا یک نقشه ذهنی از خلاصه نویسی خود تصور کنیم

هنگامی که برگه سفید رو به روی شما قرار دارد، در ذهن خود ساختار اصلی درس را تصور کنید. سرتیتر ها را به یاد آورید و مطالب را با خود مرور کنید و نقشه اصلی خلاصه نویسی را در ذهن خود ترسیم کنید. چه مباحث و زیر مباحثی وجود دارد؟! ترتیب اهمیت هر سرتیتر چگونه است؟! هر کدام به چه فرمولی اشاره دارد؟!

 

۲_ ساده و روان و کوتاه بنویسیم

بدترین خلاصه نویسی، خلاصه نویسی است که گنگ و مبهم نوشته شده و قابل مطالعه و درک نیست. از کلمات و جملات ساده و روان استفاده کنید و از اضافه گویی پرهیز کنید.

 

۳_ از رنگ های مختلف برای نوشتن فرمول مباحث متنوع استفاده کنیم ( بیش از ۳ رنگ توصیه نمی شود )

می توانید برای جداسازی مباحث و فرمول ها از هم و همچنین نوشتن یک خلاصه نویسی تمیز و جذاب از رنگ های مختلف استفاده کنید. زیبایی و تمیزی خلاصه نویسی شما، اشتیاق را برای مطالعه آن افزایش می دهد. همچنین می توانید از هر رنگ به عنوان رمز استفاده کنید، مثلا نکات فرار را با رنگ آبی بنویسید تا بدانید چه نکاتی را باید بیش از نکات دیگر مرور کنید. توصیه می شود برای جلوگیری از شلوغ شدن خلاصه نویسی بیش از ۳ رنگ را به کار نگیرید.

 

۴_ از خلاقیت و رمزگذاری برای ماندگار شدن در ذهن استفاده کنیم

برای تثبیت نکات و فرمول های فرار از رمزگذاری استفاده کنید. رمزگذاری باید ساده و روان و کوتاه باشد تا در ذهن شما ماندگار شود و با هربار یادآوری آن بتوانید آن نکته و فرمول به خصوص را به خاطر بیاوردید.

 

۵_ از دسته بندی، پیکان و نمودار درختی استفاده کنیم

یار جدانشدنی هر خلاصه نویسی، دسته بندی، پیکان و نمودار درختی است. از آن ها استفاده کنید تا مطالب به طور کامل در ذهنتان ثبت شود. همچنین می توانند به کوتاه سازی خلاصه نویسی کمک کنند.

 

۶_ استدلال و تحلیل های خود را به آن اضافه کنیم تا یک خلاصه شخصی سازی شده داشته باشیم

با اضافه کردن استدلال ها و تحلیل های خود از مباحث می توانید خلاصه نویسی خود را شخصی سازی کنید. شخصی بودن خلاصه نویسی از ویژگی هایی است که باعث فهم بهتر و ماندگاری بیشتر می شود.

 

چه زمانی از خلاصه نویسی ها استفاده کنیم؟!

۱_ پیش از امتحان و آزمون

۲_ در زمان مرور روزانه

۳_ در زمان مرور هفتگی

۴_در زمان مرور ماهانه

 

یک پیشنهاد عالی از تیم ذهن آتی برای شما

می توانید خلاصه نویسی هر درس را بر روی استیک نوت رنگی انجام دهید و آن ها را بر روی دیوار اتاق، جلو میز مطالعه نصب کنید تا همواره چشمتان به آن بیوفتد و مطالب برای شما مرور شود.

 

در این مسیر مشاور همانند یک قطب نما برای ناخدای کشتی در یک دریای طوفانی عمل می کند. مسیر درست را به شما نشان می دهد و از سردرگم شدن در دریا جلوگیری می کند. روش درست خلاصه نویسی را به شما می آموزد و زمان درست استفاده از آن را به شما آموزش می دهد و همچنین در صورت رفتن راه اشتباه به شما گوشزد می کند و از تکرار آن جلوگیری می کند. شما می توانید با مشاورین با تجربه ذهن آتی ارتباط گرفته و خود را از مهلکه سردرگمی در امان نگه دارید.شما می توانید از نکات مشاوره ای کنکور که تیم ما به صورت رایگان در سایت به صورت وبلاگ آماده می کند استفاده کنید.

آواتار کاربر
دربارهتیم محتوا ذهن آتی
تیم محتوایی ذهن آتی مجموعه ای از رتبه های برتر کنکور کشور و نیز دبیران به نامی است که در ذهن آتی برای شما اقدام به تولید محتوای علمی مشاوره ای میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است