معرفی رشته شنوایی سنجی

شنوایی سنجی یک کلمه پزشکی میباشد که به معنی آزمایش کردن شنوایی است. در شنوایی سنجی بررسی می شود که مشکلی در مکانیسم‌های گوناگون که به ما امکان شنیده شدن صداها را میدهند وجود دارد یا نه. با این حال می‌توانیم بگوییم که شنوایی سنجی شامل بررسی عملکرد گوش خارجی تا عصب شنوایی می شود. در این مقاله به معرفی رشته شنوایی سنجی میپردازیم.

رشته شنوایی سنجی

این رشته یکی از رشته های جدید در کشور میباشد که به درمان و پیشگیری برخی اختلالات گوش می پردازد، پذیرفتن رشته شنوایی سنجی بومی نمیباشد و در سطح کل کشور میباشد و داطلبان کنکور سراسری رشته تجربی می توانند بدون دغدغه از گزینش بومی در هرجای کشور که هستند، برای انتخاب رشته اقدام نمایند. ینابراین آگاهی از رشته  شنوایی سنجی مهم میباشد.

رشته شنوایی سنجی

پیشینه شنوایی سنجی

تاریخ ظهور این رشته را می توان به جنگ های جهانی نسبت داد. پس از جنگ جهانی سربازهایی که پس از جنگ به مشکل شنوایی دچار می شدند به پزشکان مراجعه می کردند و به دنبال درمان آن بودند. این موضوع باعث گردید تا به تدریج این رشته  در مراکز علمی کل دنیا گسترش پیدا کند.

در سال 1352 هجری شمسی برای نخستین بار این رشته در دانشگاه شهید بهشتی تهران تاسیس گردید. در سال 1355 هجری شمسی دانشکده علوم توانبخشی برای نخستین بار در این رشته ، دانشجویان را پذیرش نمود و به تدریج به دیگر دانشگاه های کشور گسترش پیدا کرد. مقطع کارشناسی ارشد این رشته نیز در سال 1371 هجری شمسی راه اندازی شد.

واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

دروس‌ پایه شامل میکروبیولوژی‌،تشریح‌ و فیزیولوژی‌ مغز و اعصاب، تشریح‌ و فیزیولوژی‌ سرو گردن‌ و گوش‌ و حلق‌ و بینی‌، مبانی‌ علم‌ گفتار،فیزیک‌ عمومی‌، بافت‌شناسی‌ و آسیب‌شناسی‌ عمومی‌،اصطلاحات‌ پزشکی‌،بافت‌شناسی‌ و آسیب‌شناسی‌ عمومی‌، روش‌ تحقیق‌، آواشناسی‌، ، اصول‌ توانبخشی‌،فارماکولوژی‌، اکوستیک‌ و … است؛ و دروس اختصاصی شامل مبانی‌ علم‌ شنوایی‌، ارزیابی‌ پایه‌ شنوایی، بیماری‌های‌ گوش‌ و روش‌های‌ درمان‌ آن‌، رشد طبیعی‌ گفتار و زبان‌ و اختلالات‌ آن‌، شنوایی‌ شناسی‌ تشخیصی‌، فیزیوپاتولوژی‌ اختلالات‌ شنوایی‌ و تعادل‌، اختلالات‌ ارتباطی‌ افراد کم‌شنوا، تجویز و ارزیابی‌ سمعک‌ و سایر وسایل‌ کمک‌شنوایی‌، بیماری‌های‌ اطفال‌، مبانی‌ آزمون‌های‌ الکتروفیزیولوژیک‌، روش‌های‌ توانبخشی‌ و … می‌باشد.

رشته شنوایی سنجی برای چه افرادی مناسب است؟

مهم ترین خصوصیتی که دانشجوی شنوایی سنجی باید داشته باشد، دقت است؛ چون که اساس و پایه این رشته با دقت می تواند به اختلالات و بیماری های شنوایی پی ببرد. همچنین فرد ادیومتریست باید صبور باشد و با حوصله به معاینه و درمان بیماری ها بپردازد.رشته شنوایی سنجی برای کسانی که از خون و صحنه های ناخوشایند رشته های بالینی گریزان هستند و در عین حال دوست دارند روپوش سفید پزشکی برتن داشته باشند، مناسب است. درس فیزیک نیز در این رشته مهم است. اگر به  درس فیزیک علاقه مند هستید، رشته شموایی سنجی برای شما مناسب است. علاوه براین، رشته شنوایی سنجی رشته ای جدید است و اکثر منابع درسی آن به زبان انگلیسی است. بنابراین دانستن زبان انگلیسی نیز ضروری است.

دانشجوی رشته شنوایی سنجی

برای قبولی در رشته شنوایی سنجی چه درس هایی را بخوانم؟

این رشته در زیرگروه یک قرار گرفته؛ به همین دلیل مانند رشته های دندانپزشکی و پزشکی ، تسلط و مطالعه بر دروس شیمی و زیست شناسی برای کنکور تجربی دارای اهمیت زیادی است. چون که زیست شناسی ضریب چهار و شیمی ضریب سه  را در کنکور سراسری تجربی دارد. درس های دیگر مثل ریاضیات و فیزیک دارای اهمیت هستند و ضریب آن ها دو میباشد. زمین شناسی برای این رشته  برعکس رشته داروسازی ضریب صفر را دارد.

 بازار کار و فرصت های شغلی رشته شنوایی سنجی

همانطور که در آغاز مطلب متذکر شدیم رشته شنوایی سنجی، رشته جدیدی میباشد. ولی با این وجود دارای آینده شغلی و بازار کار خوبی مخصوصا در شهرهای کوچک است و دانش آموختگان رشته شنوایی سنجی می توانند در مراکز درمانی،معلولین و کودکان،  کارخانه ها و مراکز صنعتی، مراکز نگهداری سالمندان، بیمارستان ها، مدارس ناشنوایان، خانه‌های بهداشت، درمانگاه ها،مراکز مشاوره وابسته به سازمان بهزیستی و نظایر آن مشغول به فعالیت شوند و نیز امکان تحصیل در زمینه‌های آموزشی در دانشگاه ها و مراکز تربیت معلم، زمینه‌های تحقیقاتی در مؤسسات مربوطه نیز وجود دارد.

از دیگر مواردی که نیاز است در ارتباط با فرصت های شغلی رشته شنوایی سنجی بدانید این است که امکان تاسیس مراکز خصوصی شنوایی سنجی در صورت داشتن شرایط ( از جمله داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر، داشتن سابقه ۶ ساله برای تاسیس دفتر در تهران و ۴ ساله برای سایر شهرستان ها) وجود دارد.ضممن اینکه استخدام شنوایی شناس هایی که مدرک تحصیلات تکمیلی در این حوزه دارند، در دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیز امکان پذیر میباشد.

حقوق و درآمد رشته شنوایی سنجی در ایران

به دلیل تنوع کاری در این رشته و تفوت داشتن  تایم کاری وشرایط ،میزان دریافتی این کارشناسان متفاوت میباشد. کسانی که در ارگان های دولتی مشغول به فعالیت می شوند، حقوقی طبق قانون مدیریت کشور دریافت می کنند که در حال حاظر حقوق این افراد میتواند مبلغی میان 2 میلیون تا 6 میلیون درماه باشد. درآمد کسانی که تمایل به تاسیس کلینیک دارند، با توجه به تعداد مشتری ،مکان مرکز و … می تواند مبلغی بالای 8 میلیون در ماه داشته باشند.

شنوایی سنجی در ایران

تجهیزات شنوایی سنجی

  • تست  ECOGH
  • تست تیمپانومتری و آکوستیک رفلکس
  • تست ETF
  • سمعک
  • تست ادیومتری
  • تست ABR
  • سمعک قابل کاشت استخوانی BAHA
  • تست کورتیکال شنوایی
  • تست  ASSR
  • تست OAE
  • تست VEMP

 مزایا و معایب رشته شنوایی سنجی

یکی از مزیت های رشته شنوایی سنجی این است که محیط کارشناس شنوایی سنجی دور از استرس و سروصدا میباشد. آن ها معمولا در محیط های ساکت مشغول به فعالیت هستند. علاوه براین، در این رشته خون و صحنه های ناخوشایند رشته های بالینی مانند پرستاری و پزشکی  وجود ندارد.

یکی از مسائل شنوایی سنجی ها این است که آن ها نمی توانند کار پزشکان را انجام دهند و خیلی اتفاق می افتد که متخصصان گوش، حلق و بینی بعد از بررسی بیمار آن ها را به ادیومتریست معرفی می کنند. درواقع ادیومتریست ها باید درکنار متخصصان گوش، حلق و بینی کار کنند ولی پذیرش متخصصان گوش،حلق و بینی از کارشناسان شنوایی سنجی کمتر است و از لحاظ بازار کار مشکلاتی را به وجود می آورد. علاوه بر آن فراهم کردن وسایل و تجهیزات شنوایی سنجی پرهزینه میباشد.

این رشته کاربردهای زیادی در جامعه دارد ولی به اندازه کافی شناخته شده نیست و تمرکز بازار کار آن در تهران است.

برای خواندن مطالب آموزشی بیشتر به صفحه مقالات سر بزنید.

رشته شنوایی سنجی
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است