توسط تیم محتوای ذهن آتی

روش مطالعه درس روانشناسی برای کنکور

در سال های گذشته و با توجه به مفهومی تر شدن سوالات روانشناسی نسبت به گذشته و تلقین حس سادگی این درس به داوطلبان، حتی داوطلبان برتر رشته انسانی هم در نحوه مطالعه روانشناسی به مشکل خورده اند و به دنبال بهترین روش مطالعه روانشناسی برای کنکور هستند.

روان شناسی یکی از دروس اختصاصی رشته انسانی‌ست که به واسطه حجم کمی که دارد همواره مورد توجه داوطلبان بوده اما آن ها همیشه با یک سوال روبه‌رو بوده اند: چگونه درس روانشناسی را بخوانیم؟ یکی از مهم ترین قدم هایی که باید در مسیر یادگیری روش مطالعه روانشناسی رتبه های برتر بدانید، درک کامل مطالب کتاب با استفاده از مطالعه عمیق آن است. شما باید این را مفهومی یاد بگیرید تا با مراجعه به سوالات سخت و چالشی با ارتباط برقرار کردن مطالبی که آموخته اید، پاسخ صحیح را بدهید. از سوی دیگر برعکس آنچه از ظواهر امر برمیاید این درس حفظی و تک کتاب است اما برعکس آن باید دانست این درس کاملا مفهومی و مرتبط با دروس جامعه شناسی است و تست های ترکیب این دو کتاب را به کررات در آزمون های سنجش و کنکور مشاهده کرده ایم از سوی دیگر دست طراح برای انواع بازی ها و تله های تستی زیاد است پس چه بهتر که با اصولی خواندن بتوان چند گامی از طراحان جلو بزنیم

در ادامه تیم مشاور کنکور ذهن آتی جواب سوال چگونه درس روانشناسی را بخوانیم را به طور کامل می دهد.

علت اهمیت درس روانشناسی و نحوه کلی مطالعه آن

روانشناسی درسی است که در زیرگروه های ۴ و ۵ رشته انسانی دارای اهمیت بیشتری است. در این دو زیرگروه درس روانشناسی ضریب ۳ و به طور کلی بااحتساب ۶۰ درصد امتحان نهایی ضریب ۹ دارد. علاقه مندان به تحصیل در رشته های علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و علوم سیاسی باید توجه ویژه ای به این درس داشته باشند.

توجه کنید که به طور کلی در رشته انسانی متن کتاب های درسی دارای اهمیت بسیار زیادی است و روانشناسی هم از این قاعده مستثنا نیست. پس باید دقت کنید برای مطالعه روانشناسی کنکور متن کتاب باید منبع اصلی مطالعه شما باشد. لازم است بدانید همه داوطلبانی که در این درس به درصدهای بالا رسیده اند، از کتاب درسی به عنوان منبع اول و اصلی استفاده کرده اند. باید سعی کنید کلمه به کلمه این کتاب را به خاطر بسپارید.

البته دقت کنید برای اینکه بتوانید مطالب را کامل به خاطر بسپارید، حتما مرورهای به موقع و کاملی داشته باشید. سعی کنید ابتدا متن کتاب را روزنامه وار بخوانید تا مفهوم کلی هر بخش را بفهمید و سپس به مطالعه دقیق کتاب روانشناسی بپردازید. سعی کنید در هنگام مطالعه در مرحله اول کتاب را روزنامه وار بخوانید و مطالب پر اهمیت را علامت گذاری کنید تا در هنگام مطالعه جزئی و دقیق راحت تر باشید.

اهمیت خلاصه نویسی را فراموش نکنید. زیرا یکی از بهترین روش های یادگیری و حفظ کردن خلاصه نویسی است. شما باید تمامی نکات و مطالب مهمی که در خلاصه نویسی خود نوشته اید را از بر باشید. سعی کنید بعد از دور دوم مطالعه، حتما خلاصه ای به زبان خود تهیه کنید تا در مرور های بعدی به وسیله خلاصه ها اول مطالب را بازیابی کنید و بعد به سراغ مطالعه مجدد کتاب درسی بروید. البته نوشتن خلاصه فایده دیگری هم دارد که آن دسته بندی شدن مطالب در ذهن شماست. سعی کنید بعد از گذشت چند روز از مطالعه شروع به زدن تست کنید.

شما می توانید فقط با مطالعه سوال و پاسخ تست های روانشناسی کنکور مطالب روانشناسی را فرا بگیرید. اما توصیه ما این است که بعد از مطالعه صحیح روانشناسی کنکور که در بخش قبل ذکر کردیم با خرید کتاب مناسب، به سراغ تست های هر بخش بروید و تعداد مشخصی تست حل کنید. اگر تستی را غلط زدید با مطالعه ی پاسخ نامه آن مطلب را کاملاً یاد بگیرید.

اگر نتوانستید از پاسخ نامه آن مطلب را فرا بگیرید حتما از روی کتاب درسی آن بخش را دقیق تر مطالعه کنید. یعنی حتما بازگشت به کتاب درسی را برای سوالاتی که در جواب دادن به آن ها ضعیف بوده اید انجام دهید. استفاده از یک منبع تستی خوب در کنار کتاب درسی بسیار مهم و ضروری است. باز هم تکرار می کنیم که برای مطالعه درس روانشناسی، منبع اول و آخر شما کتاب درسی است در کنار کتاب درسی و برای فهم بیشتر مطالب به عبارتی برای پیدا کردن اشکالات خود از یک منبع تستی استفاده کنید. از حل و بررسی تست های کنکور های سال های قبل هم غافل نشوید.

به طور کلی برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را در کنکور از درس روانشناسی بگیرید، باید سعی کنید کتاب درسی را کامل و جامع یاد بگیرید، همه نکات آن را از بر باشید و بر کلمه به کلمه آن تسلط داشته باشید. مرور های به موقع داشته باشید و مطلب را در ذهن و خلاصه های خود، دسته بندی کنید.

به تست ها و نکاتی که در کنکورهای سال های قبل گفته شده توجه کنید و بعد از مدتی، مرورهای خود را با با تست و بازگشت به کتاب انجام دهید. همه رتبه برترها، با همین روش و با صبر و حوصله ای که برای مرور و تسلط بر کتاب درسی به خرج داده اند، توانسته اند به بهترین درصدها برسند.

چگونه درس روانشناسی را بخوانیم؟

با توجه به این که روانشناسی یک درس حفظی و مفهومی محسوب می شود، اهمیت مرور کردن در نحوه مطالعه روانشناسی بسیار زیاد می شود. به یاد داشته باشید که لازم است حداقل در بازه های زمانی کوتاه مدت درس هایی که آموخته اید را مرور کنید – بهتر است در میان مرور دروس، بیش تر از ۱۰ روز فاصله نیندازید – برای مرور می توانید به جای بازگشتن به کتاب درسی، از درس نامه کتاب کمک درسی روانشناسی کنکور استفاده کنید تا مطالب مهمی که فراموش کرده اید را مرور کنید.

درس نامه های کتاب کمک درسی تلاش می کنند تا مطالب خوانده شده در کتاب درسی روانشناسی را به صورت جامع تر مرور کنید و در کنار مرور کردن، خودتان را محک بزنید. پیشنهاد ما این است که تست هایی را که در آن مشکل دارید و آن را پر نکرده اید، هایلایت کنید تا و برای یادگیری بهتر آن مبحث، پس از بررسی پاسخ نامه کتاب، آن را در یک دفتر خلاصه نویسی کنید.

البته روش خلاصه نویسی درس روانشناسی را در ادامه، گسترده تر بررسی می کنیم. یکی از پراهمیت ترین مواردی که برای موفقیت در روانشناسی کنکور انسانی نیاز دارید، دانستن روش خلاصه نویسی درس روان شناسی است. خلاصه نویسی در این درس کاربرد بسیار زیادی دارد. سعی کنید در همان زمانی که قصد مطالعه را دارید، نکته های جمع جور و خلاصه ای ساده تهیه کنید تا در روزهای منتهی به آزمون های آزمایشی قلم چی و کنکور سراسری، بتوانید مرور پرسرعتی داشته باشید.

پیشنهاد ما این است که یک بار از روی متن کتاب روخوانی کنید و قسمت هایی که از نظرتان اهمیت بیش تری دارند را، هایلایت کنید. برای خلاصه نویسی در کنار خود دفتری داشته باشید و بعد از درک کامل یک پاراگراف، خلاصه آن قسمت را حتما در دفتر کنار خود یادداشت کنید.

طبیعی است که هرچه در مرحله خلاصه نویسی خلاقیت و حوصله بیش تری به خرج دهید، در مرحله مرور سریع مطالب، به زمان کم تری نیاز خواهید داشت.

روش مطالعه روانشناسی رتبه های برتر چیست؟

اولین ذهنیتی که باید به عنوان یک داوطلب کنکور انسانی داشته باشید این است که کم حجم بودن حجم کتاب روانشناسی به هیچ وجه دال بر ساده بودن این درس نمیباشد. با بررسی سوالات کنکور سال های قبل به راحتی می توان متوجه شد که سوالات روانشناسی کنکور سال به سال مفهومی تر می شوند و نیاز به درک عمیق دارند.

نکته ای انگیزشی که در روانشناسی در کنکور وجود دارد این است که روانشناسی نقطه قوت اکثر دانش آموزان بوده است و میانگین سراسری این درس حدود ۴۰ درصد است. با توجه به این نکته برای کسب یک رشته درجه یک در دانشگاهی خوب، درصدی بیش تر از ۷۰ مطلوب است.

اما در این بخش قرار است تا روش مطالعه روانشناسی رتبه های برتر کنکور را بررسی کنیم؛ در ابتدا لازم است بدانید که برای خواندن این درس باید حداقل در هفته دو بازه یک ساعت الی یک ساعت و نیم را در نظر بگیرید و پس از مطالعه هر درس با استفاده از کتاب تست روانشناسی کنکور، حدود ۲ ساعت را صرف تست زنی کنید.

هنگام تست زنی این نکته را در نظر بگیرید که اگر تستی را اشتباه زدید، تنها به دنبال خط یا صفحه ای که سوال از آن آمده است نگردید تا مشکل خود را پیدا کنید!

در این مواقع نیاز است تا آن مبحث را به طور کامل مرور کنید تا مطالب درس به درستی در ذهن تان جا بیفتد و یادگیری تان به جای حفظی بودن، عمیق باشد. این نکته با توجه به این که روانشناسی حجم بسیار کمی دارد، آن چنان هم سخت نیست اما بسیار مهم است پس در انجام دادن آن به هیچ وجه تنبلی نکنید!

تمام مواردی که برای روش مطالعه روانشناسی گفته شد را باید یک مشاوره کنکور خوب به شما بگوید.

روش تست زدن درس روانشناسی برای کنکور

یکی از اشتباهاتی که اکثر کنکوری ها در زمان مطالعه درس روانشناسی مرتکب می شوند، مطالعه این درس بدون تست زنی است! برای موفقیت در کنکور سراسری یکی از مواردی که اهمیت بالایی دارد، علاوه بر مطالعه دقیق مطالب درسی، آشنایی با انواع سوال های تستی درس روانشناسی است.

داوطلبی که تست های متعدد درس روان شناسی را تمرین کرده باشد و با شیوه پاسخ گویی به سوال های تستی این درس آشنایی داشته باشد، در آزمون نسبت به افرادی که هیچ گونه آشنایی با سوالات ندارند، بسیار بهتر عمل می کند.

یکی از مهم ترین عواقبی که سردرگمی در حین آزمون را برای شما در کنکور سراسری رقم می زند، نداشتن اطلاعات کافی برای روش های تست زنی درس روانشناسی در کنکور است.

فقدان اطلاعات در این بخش می تواند تاثیر منفی و قابل توجهی بر روی عملکرد شما بگذارد. در ادامه با ما همراه باشید تا روش تست زنی درس روانشناسی برای کنکور را بررسی کنیم.

حتی اگر درحال حل سوالات کنکور آزمایشی در خانه تان هستید، سوالات را کامل و با دقت مطالعه کنید و پس از اطمینان، پاسخ خود را در پاسخ نامه پررنگ کنید. از آن جایی که درس روانشناسی یک درس مفهومی است، خواندن و فهم سوالات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این نکته را هم در نظر بگیرید که خواندن سریع و بی دقت سوال ها، علاوه بر این که کمکی به سریع تر پاسخ دادن شما نمی کند، احتمال پاسخ دهی غلط شما را هم افزایش می دهد.اول یادگیری مفاهیم بعد تست زنی!

حواس پرتی ممنوع!

حتی اگر درحال حل سوالات کنکور آزمایشی در خانه تان هستید، سوالات را کامل و با دقت مطالعه کنید و پس از اطمینان، پاسخ خود را در پاسخ نامه پررنگ کنید.

از آن جایی که درس روانشناسی یک درس مفهومی است، خواندن و فهم سوالات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این نکته را هم در نظر بگیرید که خواندن سریع و بی دقت سوال ها، علاوه بر این که کمکی به سریع تر پاسخ دادن شما نمی کند، احتمال پاسخ دهی غلط شما را هم افزایش می دهد.

اول یادگیری مفاهیم بعد تست زنی!

توصیه می کنیم قبل از شروع به تست زنی روانشناسی کنکور، ابتدا مفاهیم این درس با استفاده از روش هایی که بالاتر گفتیم، به خوبی درک کنید؛ تا زمانی که مفهوم هر مبحث را به طور کامل ندانید با سوال های آن مبحث غریبه خواهید بود. همان طور که گفتیم، برای یادگیری مفاهیم این درس می توانید از روش خلاصه نویسی درس روانشناسی استفاده کنید.

آخرین راه تان مراجعه به پاسخ نامه تشریحی باشد!

در هنگام تست زنی تلاش کنید که کم ترین مراجع به پاسخ نامه تشریحی را داشته باشید. شاید این نکته برای تان بدیهی باشد و به سادگی از آن عبور کنید اما این مورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از پاسخ نامه تشریحی در درس هایی که مفهومی هستند، اراده و خلاقیت ذهن شما را هدف می گیرند و آن را کاهش می دهند. تنها در شرایطی به پاسخ نامه رجوع کنید که هیچ راه حلی به ذهن تان نمی رسد و یا به دنبال یادگیری روش های یادگیری جدید و نکته های طلایی هستید.

معرفی منابع خوب تست روانشناسی برای کنکور

اما نکته آخر و طلایی که در نحوه مطالعه درس روان شناسی حائز اهمیت است، خرید کتاب تست روانشناسی است. یکی از عوامل مهمی که باعث افزایش تسلط بر روی مباحث و آشنایی با تست های روانشناسی می شود، استفاده از کتاب های کمک درسی روانشناسی کنکور است.

با ما همراه باشید تا بهترین کتاب های تست روانشناسی کنکور را بررسی کنیم.

۱. کتاب تیزشیم روان شناسی جامع کنکور مشاوران

کتاب کمک درسی تیزشیم روانشناسی جامع کنکور مشاوران دارای سه بخش درس نامه، تست های سطح بالا و آزمون های جمع بندی به همراه پاسخ نامه کاملا تشریحی است. درس نامه های این کتاب کاربردی و مختصر هستند اما تمام ابعاد کتاب درسی را پوشش داده اند.

تست های این کتاب هم اکثرا تالیفی هستند و نکته های مهم و کاربردی را شامل شده اند. لازم به ذکر است که پاسخ نامه کتاب تیزشیم روانشناسی کنکور کاملا تشریحی است.

۲. کتاب روان شناسی جامع کنکور مشاوران

در میان داوطلبان کنکور رشته انسانی، کتاب روان شناسی جامع کنکور از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. در درس نامه های این کتاب از خلاقیت های زیادی مانند کادرهای مختلف استفاده کرده تا درس نامه ها برای دانش آموزان یکنواخت نباشد.

بخش پرسش های چهارگزینه ای این کتاب هم به همراه پاسخ نامه تشریحی آمده است تا دانش آموزان با استفاده از آن مهارت های خود را تقویت کنند و با تسلط کامل به همه سوال ها پاسخ دهند.

۳. کتاب روان شناسی جامع کنکور مهروماه

کتاب روان شناسی جامع کنکور مهروماه که زیر دسته مجموعه کتاب های هومان قرار می گیرد، به عنوان یکی از کاربردی ترین منابع درسنامه به علاوه تست روانشناسی کنکور معرفی می شود. درس نامه های این کتاب بسیار کاربردی هستند و مولفان کتاب تلاش کرده اند تا با عدم استفاده از نکته های اضافی، مانع گیج شدن داوطلبان کنکور انسانی شوند.

تست های این کتاب هم اغلب تالیفی هستند اما تست های کنکورهای سال های قبل و آزمون آزمایشی قلم چی را هم شامل می شوند. از ویژگی های بارز کتاب روانشناسی جامع کنکور هومان می توان به استفاده از دو پاسخ نامه کلیدی و تشریحی اشاره کرد.

۴_کتاب میکرو روانشناسی جامع کنکور گاج

در کتاب کمک درسی میکرو روانشناسی جامع کنکور گاج، تست های تالیفی و پرسش های چهارگزینه ای براساس کنکور سراسری سال های گذشته بررسی و مطرح شده اند. جهت راحتی روش مطالعه، تست های هر فصل از کتاب بر اساس مباحث اصلی طبقه بندی شده اند و می توانید پس از مطالعه هر مبحث، به حل تست های آن بپردازید. از ویژگی های کتاب میکرو روانشناسی جامع کنکور گاج می توان به دارا بودن پاسخ نامه تشریحی اشاره کرد.

در این وبلاگ صفر تا صد روش مطالعه روانشناسی کنکور همراه با روش تست زنی و منابع کمک درسی را به شما اموزش داده ایم و تمام نیاز شما را با مطالعه چند بار این وبلاگ برطرف می کند.اگر سوال یا مشکلی راجع به روش مطالعه روانشناسی کنکور داشتید می توانید در بخش دیدگاه ها سوال یا مشکل خودتان را یادداشت کنید.مشاورین ذهن آتی در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ می دهند.

آواتار کاربر
دربارهتیم محتوا ذهن آتی
تیم محتوایی ذهن آتی مجموعه ای از رتبه های برتر کنکور کشور و نیز دبیران به نامی است که در ذهن آتی برای شما اقدام به تولید محتوای علمی مشاوره ای میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است