راه‌هایی برای فرار از نمره منفی کنکور

در این مقاله قصد داریم راه‌هایی برای فرار از نمره منفی کنکور را در سایت ذهن آتی به شما معرفی کنیم

حتما از تمام مشاورهای تحصیلی این نکته رو شنیدین که اگه در پاسخ به سوالی شک دارین یا جواب اون رو بلد نیستین، گزینه شانسی انتخاب نکنین. دلیل اصلی این توصیه، تاثیر منفی زدن در کنکور و رتبه کنکوره؛ اما اصلا درصد منفی کنکور با چه فرمولی محاسبه میشه و چطور روی رتبه و تراز داوطلبان کنکور تاثیر می‌ذاره؟

داوطلبان باید بتونن سر جلسه آزمون خیلی از موضوعات رو رعایت کنن؛ یکی از این موضوعات رعایت تکنیک‌های مدیریت زمان در کنکور و توجه به درصد‌های منفی در کنکوره.

برای آشنایی با درصد منفی کنکور و تاثیر جواب‌های اشتباه در رتبه و تراز، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین?

هر سوالی که در آزمون کنکور طراحی میشه، ارزش و نمره خاص خودش رو داره. انتخاب کردن گزینه‌های اشتباه، درصد منفی کنکور رو با خودش به همراه داره؛ تاثیر درصد منفی در رتبه کنکور باعث میشه که داوطلبان برای جواب دادن به تست‌ها بیشتر از همیشه دقت کنن.

کنکور برای هر دانش‌آموزی در دوره خودش مسئله خیلی مهمی بوده و هست.فرار از نمره منفی کنکوربرامون مهمه و همه ما در این دوره تلاش کردیم تا بتونیم بهترین نتیجه رو بگیریم.

برای گرفتن نتیجه خوب از کنکور باید اطلاعات کافی در مورد شرایط و ضوابط کنکور هم داشته باشیم و صرفا صبح تا شب درس خوندن کافی نیست. رعایت اصولی مثل برنامه‌ریزی کنکورو توجه به نمره منفی کنکور مسئله خیلی مهمیه که تمام دانش‌آموزان کنکوری باید از اون اطلاع داشته باشن وگرنه با بی‌توجهی به این موضوع رتبه خوبی نمی‌گیرن.

ما توی این مقاله می‌خوایم از روش‌های تست زنی درست و فرار از نمره منفی کنکور بگیم. پس با این موضوع مهم همراه ما باشین.

معنی نمره منفی یا منفی زدن در کنکور چیست؟

به‌ طور کلی منفی زدن در کنکور یا در هر آزمونی به این معناست که پاسخ‌های اشتباه، تراز شما رو کم می‌کنه و روی اون تاثیر منفی داره. بعضی از آزمون‌ها شامل نمره منفی نمی‌شن؛ به همین دلیل هم دانش‌آموزان حتی به سوالاتی که شک دارن هم جواب میدن.

در واقع توی چنین آزمون‌هایی شانس هم می‌تونه باعث موفقیت بشه؛ اما، کنکور شامل این موضوع نمیشه!

سر جلسه کنکور باید برای علامت زدن گزینه درست هر تست، کاملاً مطمئن باشین. در غیر این صورت با تاثیر نمره منفی و تاثیر منفی زدن در کنکور توی هر تست، درصد کل و تراز شما کاهش پیدا می‌کنه. برای این که بدونین نمره منفی کنکور چطور محاسبه میشه، در ادامه با ما همراه باشین.

نحوه محاسبه نمره منفی در کنکور

ساده‌ترین جواب برای رسیدن به پاسخ این سوال، که درصد منفی کنکور چطور محاسبه میشه اینه که به ازای هر سه پاسخ غلط یک پاسخ درست از بین میره. فرمول محاسبه درصد منفی در کنکور به صورت زیر تعریف شده:

(تعداد جواب‌های صحیح × 3 – تعداد جواب‌های غلط) / (تعداد کل سوالات × 3) × 100 = نمره

هر سوال در کنکور نمره مختص به خودش رو داره؛ با توجه به این فرمول هر پاسخ غلط می‌تونه یک سوم از این نمره رو کم کنه. اگه سوالی رو بدون پاسخ بذارین، نمره مثبت یا منفی به شما تعلق نمی‌گیره.

هر سوال غلط در کنکور چه قدر تاثیر داره؟

این سوال همه کنکوری‌هاست که هر سوال غلط در کنکور چند درصد کم می‌کنه؟ در واقع، خیلی از داوطلبان اصولی‌ترین نکات برنامه‌ریزی کنکور رو موقع درس خوندن رعایت می‌کنن؛ اما، سر جلسه آزمون نمی‌تونن عملکرد خوبی داشته باشن.

این موضوع از جمله دلایلیه که باعث میشه داوطلبان نگران تست‌های غلط و پایین اومدن رتبه‌شون باشن. اما به‌طور دقیق نمی‌تونیم بگیم که هر سوال غلط چه تاثیری در رتبه نهایی هر داوطلب داره؛ چون همون‌طور که می‌دونین رتبه داوطلبان در هر سال بر اساس درصد رقبای اون‌ها تعیین میشه.

اما بذارین با هم بررسی کنیم که تاثیر هر سوال غلط در میزان درصد همون درس چقدره. همه داوطلبان می‌دونن که پاسخ اشتباه به هر سوال در  آزمون، یک نمره منفی در کنکور به شمار میره. اما نحوه اثرگذای درصد منفی در کنکور به چه صورتیه؟

بدیهیه که هر سوالی در آزمون کنکور، دارای یک نمره مشخصه که با پاسخ صحیح، نمره اون به شما تعلق می‌گیره. برای درک نحوه اثرگذای درصد منفی در کنکور بهتره این طوری بگیم که وقتی سه سوال رو غلط پاسخ بدیم، نمره یک سوال درست شما از بین میره.

به بیان دیگه هر پاسخ غلط شما یک سوم از نمره پاسخ صحیح شما رو از بین می‌بره. به همین دلیله که توصیه می‌کنیم فقط در صورت اطمینان به سوالات پاسخ بدین؛ چون سوالات پاسخ داده نشده، نمره منفی یا مثبتی ندارن.

راه‌هایی برای فرار از نمره منفی کنکور

اگه در کنکور هیچ تستی نزنیم رتبه ما چند میشه؟

بارها درباره اهمیت آشنایی با تکنیک‌های تست‌زنی صحبت کردیم؛ به هر میزان که داوطلبان بتونن تکنیک‌های تست‌زنی سریع رو بشناسن می‌تونن عملکرد بهتری رو در جلسه آزمون داشته باشن. داوطلبان باید برای رسیدن به موفقیت، با نکات تست‌زنی به صورت دقیق آشنا باشن؛ یکی از اصلی‌ترین نکات مربوط به این حوزه، بحث پاسخ ندادن به بعضی از تست‌هاست.

قبل‌تر به این مسئله اشاره کردیم که سوالاتی که به اون‌ها پاسخ داده نمی‌شه، هیچ امتیاز و نمره‌ای رو کسب نمی‌کنن و بدیهیه که با پاسخ ندادن به هیچ کدوم از سوالات کنکور، هیچ نمره‌ای هم به شما تعلق نمی‌گیره.

اما همچنان نمی‌شه نظر قطعی در رابطه با عدد رتبه داد؛ چون رتبه‌ها در هر سال می‌تونه طبق درصد دروس داوطلبان دیگه بسیار متغیر باشه. اما به‌ طور کلی باید بدونین که با پاسخ ندادن به سوالات کنکور، هیچ امتیازی رو کسب نمی‌کنین.

چطوری درست تست بزنیم؟

آگاهی از بعضی راهکارها به شما کمک می‌کنه تا با اطمینان بیشتری به سوالات جواب بدین. به طور کلی در زمان جواب دادن به تست‌ها با چند حالت روبه‌رو میشین:

حالت اول مربوط به زمانی میشه که با خوندن صورت سوال، راه‌ حل اون در ذهنتون شکل می‌گیره. واضحه که در این حالت به راحتی جواب درست رو علامت می‌زنین.

حالت دوم زمانیه که جواب سوال رو نمی‌دونین؛ در این حالت طبیعیه که هیچ گزینه‌ای رو انتخاب نکنین. بعضی از داوطلبان برای خالی نموندن برگه پاسخنامه یک گزینه شانسی رو انتخاب می‌کنن! این دقیقاً همون کاریه که باعث درصد منفی در کنکور میشه.

شانسی جواب دادن می‌تونه تمام تلاش‌های شما رو از بین ببره! پس این کار رو فراموش کنین.

حالت سوم زمانیه که برای جواب دادن شک دارین. یعنی مثلاً از بین چهار گزینه دو مورد رو با یقین حذف کردین و بین دو گزینه دیگه شک دارین. در چنین شرایطی، یعنی زمانی که احتمال انتخاب گزینه درست 50 درصده، بهتره که جواب منطقی‌تر رو انتخاب کنین.

روش‌های تست زدن در کنکور

روش‌های زیادی برای پاسخ دادن به سوالات تستی وجود داره. ما در این مقاله میخوایم از 3 روش مهم تست‌زنی در آزمون کنکور براتون بگیم.

سوالاتی که بلد نیستین

گاهی اوقات سر جلسه کنکور پیش میاد که هر چقدر یک سوال رو می‌خونین به هیچ نکته و جوابی نمی‌رسین و نمی‌تونین به سوال جواب بدین. اینجاست که باید بیخیال جواب دادن به اون سوال بشین و برین سراغ سوال بعدی.

از شانسی جواب دادن به سوالات کنکور واقعا دوری کنین و هرگز حتی با توصیه اساتیدتون هم این کار رو نکنین؛ چون نتیجه‌ای جز نمره منفی کنکور براتون نداره.

حذف یک گزینه

یک زمانی هست که شما قطعی می‌تونین یکی از گزینه‌ها رو حذف کنین، اما بین سه گزینه باقی مونده شک دارین و نمی‌تونین به نتیجه برسین. در این صورت هم نباید به این سوال جواب بدین چون نمیشه بین 3 تا گزینه به جواب رسید وقتی که بینشون شک دارین. پس این سوال هم جواب نده که نمره منفی کنکور در کمینه.

شک بین 4 گزینه

خب یکی از راه‌های فرار از نمره منفی کنکور اینه که وقتی بین هر 4 گزینه شک دارین هم الکی یکی از گزینه‌ها رو انتخاب نکنین. چقدر احتمال داره که اون جواب درست باشه؟ خیلی کم. پس این سوال رو هم رها کن بره رئیس. برو سراغ سوال بعد که نمره منفی کنکور همچنان در کمین نشسته.

تاثیر منفی زدن در کنکور و رتبه کنکور

نمره‌های منفی کنکور می‌تونن رتبه شما رو 500 تا 2000 عدد جابه‌جا کنن؛ این مقدار از جابه‌جایی برای رتبه اصلاً کم نیست! موقعیت تحصیلی افراد با توجه به همین رتبه و تراز کنکوره که مشخص میشه. پس مهمه که با پاسخ‌های غلط، زحمات خود‌تون رو از بین نبرین.

هر پاسخ صحیح یک نمره مثبته و به هر پاسخ منفی یک سوم نمره منفی تعلق می‎گیره. یعنی هر سه پاسخ منفی، می‎شه یک نمره منفی کامل. این نمره منفی از نمرات مثبت داوطلب کم می‌کنه و بدین ترتیب در رتبه و تراز اون تاثیر مستقیم داره.

همچنین به سوالاتی که در کنکور توسط داوطلب بی پاسخ گذاشته بشه، هیچ امتیازی تعلق نمی‎گیره؛ نه مثبت و نه منفی، در واقع سوالات بی‌پاسخ در کنکور خنثی هستن.

نقش درصد و ضریب هر درس در نتیجه آزمون

موضوع دیگه‌ای که برای داوطلبان مهمه، درصد و ارزشیه که برای هر درسی مشخص شده؛ به عبارتی برای هر درس در کنکور یک ضریب مشخصی در نظر گرفته شده.

مهم‌ترین کاری که برای جلوگیری از تاثیر نمره منفی در تراز کنکور یا رتبه کنکور باید انجام بدین، اینه که از بعضی سوالات عبور کنین؛ اما کدوم سوالات؟ وقتی برای جواب دادن به یک سوال بین هر چهار گزینه شک دارین، بهتره از اون عبور کنین. در این مواقع احتمال این که بتونین به جواب درست برسین فقط 25 درصده و این عدد برای ریسک کردن خیلی کم به نظر میرسه!

ارزش پاسخ نادرست برای هر درس چند درصده؟

در جدول‌های زیر، ارزش هر تست مثبت و منفی در درس‌ها و رشته‌های مختلف اومده.

رشته علوم انسانی:

عنوان درس تعداد سوالات درصد پاسخ درست درصد پاسخ نادرست
ریاضی 20 5 1.66
اقتصاد 15 6.66 2.22
ادبیات تخصصی 30 3.33 1.11
عربی تخصصی 20 5 1.66
تاریخ و جغرافیا 30 4 1.33
علوم اجتماعی 15 6.66 2.22
فلسفه و منطق 20 5 1.66
روانشناسی 20 5 1.66

رشته علوم تجربی:

عنوان درس تعداد سوالات درصد پاسخ درست درصد پاسخ نادرست
زمین شناسی 15 6/66 2.22
ریاضی 30 3.33 1.1
زیست شناسی 45 2.22 0.74
فیزیک 30 3.33 1.1
شیمی 35 2.85 0.95

رشته ریاضی:

عنوان درس تعداد سوالات درصد پاسخ درست درصد پاسخ نادرست
ریاضی 40 2.5 0.83
فیزیک 35 2.85 0.95
شیمی 30 3.33 1.11

رشته هنر: 

عنوان درس تعداد سوالات درصد پاسخ درست درصد پاسخ نادرست
درک عمومی هنر 50 8.33 2.77
درک عمومی ریاضی فیزیک 30 3.33 1.11
خلاقیت تصویری و تجسمی 20 5 1.66

زبان:

عنوان درس تعداد سوالات درصد پاسخ درست درصد پاسخ نادرست
زبان (اختصاصی) 70 1.42 0.47

نمره منفی چقدر در رتبه کنکور تاثیر داره؟

نمره‌های منفی کنکور می‌تونن رتبه شما رو 500 تا 2000 عدد جابجا کنن و این مقدار عدد کمی نیست. زیرا هر عدد در رتبه کنکور می‌‎تونه موقعیت تحصیلی شما رو تغییر بده. وقتی برای انتخاب گزینه صحیح بین هر چهار گزینه شک دارین، بنابراین بهتره ریسک نکنین و به تست‌زنی شانسی در کنکور روی نیارین.

راهکارهایی برای جلوگیری از نمره منفی در کنکور

برای پیدا کردن جواب درست هر سوال، علاوه بر بلد بودن راه‌ حل، لازمه که به یک سری نکته‌هایی توجه داشته باشین تا در دام پاسخ اشتباه نیفتین. در ادامه این نکات رو با هم بررسی می‌کنیم:

صورت سوال رو با دقت بخونین

گاهی اوقات صورت سوال از شما میخواد که جواب اشتباه رو انتخاب کنین. یعنی در بین گزینه‌ها، سه گزینه با مفهوم درست وجود داره و یک مورد مفهوم رو اشتباه می‌رسونه؛ جواب سوال هم همین گزینه‌ست. اما اگه صورت سوال رو درست نخونده باشین قطعاً نمی‌تونین گزینه صحیح رو انتخاب کنین. پس هر سوال رو با دقت مطالعه کنین.

به سختی و آسونی سوالات فکر نکنین!

سر جلسه کنکور، خودتون رو با دیگران مقایسه نکنین! فکر نکنین که سوالات موجود در دفترچه فقط برای شما سخت هستن و بقیه داوطلبان به سادگی به جواب درست می‌رسن!

اگه کنکور سخت باشه برای همه سخته و اگه هم آسون باشه برای همه همینطوره. پس دست از مقایسه کردن بردارین و فقط با تمرکز روی سوالات، به فکر پیدا کردن جواب درست باشین.

از آسون به سخت

یکی از راه‌های فرار از نمره منفی کنکور، جواب دادن به سوالات از آسون به سخته. هر درسی که روی اون تسلط بیشتری دارین رو اول شروع کنین.

هر مبحثی از هر درسی رو بیشتر تمرین کردین و خوندین زودتر تست‌هاش رو بزنین. اصلا یکی از پیشنهادات ما اینه که اگه کل یک کتاب درسی براتون سخته، یکی دو تا از مباحث آسون‌تر رو ازش انتخاب کنین و همون‌ها رو بخونین تا بتونین حداقل سوالات مربوط به اون مبحث رو توی کنکور جواب بدین و به رتبه‌تون کمک کنین.

توجه به صورت سوال و گزینه‌ها

شاید به نظر خنده‌دار بیاد ولی بعضی از شماها صورت سوال یا گزینه‌ها رو اشتباه می‌خونین و با بی دقتی جواب میدین. حتی پیش میاد که سوالی رو با بی‌دقتی جواب میدین که جوابش رو بلدین؛ اما چون صورت سوال رو به خوبی نمی‌خونین یا به گزینه‌ها بی‌توجهی می‌کنین، اشتباه جواب میدین و در نهایت نمره منفی کنکور گریبانتون رو می‌گیره.

وسواس رو کنار بذارین

خودتون رو برای جواب دادن به سوالات اجبار نکنین. قرار نیست جواب تک تک سوالاتی که در پاسخنامه وجود داره رو پیدا کنین. اگه بعضی از مباحث رو به عنوان نقطه قوت خود می‌شناسین، سعی کنین بین سوالات زودتر اونا رو پیدا کنین و پاسخ بدین. اما یادتون باشه که هیچکس نتونسته تمام سوالات کنکور رو درست پاسخ بده.

عجله نکنین تا دچار منفی زدن در کنکور نشین!

استرس تموم شدن زمان کنکور باعث میشه که برای خوندن صورت سوال و جواب دادن عجله کنین. با این کار به احتمال زیاد نکات انحرافی موجود در سوال و گزینه‌ها رو نمی‌بینین و جواب اشتباه رو علامت می‌زنین. پس برای این که از تاثیر درصد منفی در رتبه کنکور جلوگیری کنین، سوالات رو با تمرکز بالا و با دقت مطالعه کنین.

تقویت مهارت تست زنی

توی دوران کنکور اونقدر باید تست زده باشین که دست‌تون راه افتاده باشه و انواع راه‌های تست زنی رو یاد گرفته باشین که در این زمینه دیگه مشکلی نداشته باشین. تقویت این مهارت فقط با تمرین و تمرین و تمرین اتفاق میفته.

پس تا می‌تونین تست بزنین و سعی کنین با تست‌خیز‌ترین مباحث کنکور آشنا بشین. به طور کلی، برای فرار از نمره منفی کنکور باید یاد بگیرین که درست تست بزنین.

وارد کردن جواب در پاسخنامه

بعضی وقت‌ها پیش میاد که ما جواب درست رو پیدا کردیم، اما توی پاسخنامه اشتباه وارد می‌کنیم و مثلا به جای گزینه 2 که جواب درسته، گزینه 3 رو پر می‌کنیم. همین باعث میشه یک جواب به همین راحتی اشتباه بشه با وجود اینکه ما جوابش رو بلد بودیم اما بی‌دقتی کردیم.

با این بی‌دقتی چطور میشه از نمره منفی کنکور فرار کرد؟ اما بعضی از دانش‌آموزان هم هستن که عادت دارن اول جواب‌ها رو در دفترچه سوالات وارد می‌کنن و بعد اون‌ها رو به پاسخنامه انتقال میدن. این کار یکی از اشتباه‌ترین کارهاییه که می‌تونین انجام بدین و دقیقا عین خودکشی می‌مونه.

چون شما در نهایت خسته میشین و ممکنه پاسخ خیلی از سوالات رو اشتباه وارد کنین. همینطور ممکنه وقت کم بیارین و به جواب دادن یک سری سوالات هم نرسین یا اینکه کلا وقت آزمون تموم بشه و مراقب برگه رو از زیر دستتون بکشه!?

پس جواب هر سوالی رو همون موقع در پاسخ‌نامه وارد کنین و اینقدر خودتون رو به دردسر نندازین.?

جمع‌بندی “نمره منفی کنکور”

یادتون باشه که برای موفقیت در کنکور باید حسابی تمرین کنین و آماده وارد میدون بشین. برای این که با پاسخ‌های اشتباه دچار درصد منفی کنکور نشین و زحمت‌های خود‌تون رو به هدر ندین، باید حواستون رو خوب جمع کنین. به اجرای راهکارهایی که در بالا نام بردیم باور داشته باشین و تاثیر نمره منفی در تراز کنکور رو جدی بگیرین.

همونطور که گفتیم تاثیر درصد منفی توی کنکور به صورتیه که ممکنه جواب‌های درست شما رو هم تحت تاثیر قرار بده. برای جلوگیری از منفی زدن در کنکور بهتره که خوب تمرکز کنین و با برنامه‌ریزی پا به جلسه آزمون کنکور بذارین.

با تهیه ویدیوهای آموزشی گروه آموزشی ذهن آتی هم می‌تونین کلی روش‌های تستی یاد بگیرین و به کمک بهترین معلم‌ها به سوالات زیادی برای تمرین کردن جواب بدین. اگه سوالی داشتین می‌تونین داخل باکس نظرات از ما بپرسین تا در کمترین زمان ممکن بهتون جواب بدیم.

 

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است