رازهای موفقیت در امتحانات تشریحی

رازهای موفقیت در امتحانات تشریحی چیست؟ در این مقاله از ذهن آتی درباره این موضوع صحبت میکنیم که رازهای موفقیت در امتحانات تشریحی چیست.

از جمله خواسته‌های افرادی که در مدرسه مشغول به تحصیل هست اینه که در امتحانات نهایی موفق باشه و بتونه که بهترین نتایج رو به دست بیاره. حالا برای این که افراد بتونن به این هدف برسن لازمه که در طول سال تلاش کنن و فعالیت داشته باشن.

همچنین برای مطالعه درس‌ها و انجام تکالیفشون یک برنامه‌ریزی درسی داشته باشن. از جمله مهم‌ترین مواردی که میتونه در کنار تمام تلاش‌ها، فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی درسی به افراد کمک کنه اینه که با رازهای موفقیت در امتحانات تشریحی آشنا بشن.

اما منظور از راز موفقیت در امتحان تشریحی چی میتونه باشه؟ به نظر شما چجوری میتونیم بهترین نتیجه رو در پایان سال تحصیلی به دست بیاریم؟ اگه به دنبال پاسخ این سوالات هستین در ادامه با گروه آموزشی ذهن آتی همراه باشین.

همه ما زمانی که دانش آموز بودیم هر وقت به اردیبهشت و خرداد نزدیک می‌شدیم به یاد امتحانات نهایی و به ثمر رسیدن تمام تلاش‌ها و فعالیت‌هامون می‌افتادیم. الان هم همینطوره. همه افراد با نزدیک شدن به امتحانات نهایی استرس می‌گیرن و حتما سعی می‌کنن که بهترین نمرات رو به دست بیارن.

بنابراین خیلی مهمه که در طول سال همه توان خودتون رو برای مطالعه درس و انجام تکالیف گذاشته باشین تا استرس کم‌تری در زمان امتحانات اردیبهشت و خرداد داشته باشین.

اما اگه در طول سال تلاش زیادی نکردین و در انجام وظایفتون سهل انگاری کردین، کمی کارتون سخت‌تره و باید برای گرفتن نمرات خوب بیش‌تر تلاش کنین.

با این تفاسیر زمان زیادی برای استرس و نگرانی نداریم و هر چه بیش‌تر به این عبارات فکر کنین مسلما میزان استرس و نگرانی‌هاتون بیش‌تر میشه که هیچ سود و منفعتی براتون نداره.

بنابراین بهتره که هر چه سریع‌تر به معرفی رازهای موفقیت در امتحانات تشریحی بپردازیم.

سخن بزرگان درباره موفقیت:

موفقیت، تصادفی نیست؛ موفقیت سخت کار کردن، یادگیری، فداکاری، پشتکار و عشق ورزیدن به کاریه که در حال انجام دادنش هستین و یا دارین یاد می‌گیرین.

رمز و رازهای موفقیت در امتحانات تشریحی

رازهای موفقیت در امتحانات تشریحی

برای این که در امتحانات تشریحی بتونین به نتایج مطلوبی برسین لازمه با چهارچوب و قواعد موفقیت آشنا باشین. این که بدونین در طول سال تحصیلی باید برنامه درسی داشته باشین و همه درس‌هاتون رو مطالعه کنین خیلی میتونه به موفقیت شما در پایان سال کمک کنه.

اولین نکته‌ای که در موفقیت امتحانات نهایی خیلی میتونه تاثیر داشته باشه اینه که فقط به محتوای کتاب اکتفا نکنین. یعنی چی؟

یعنی این که سعی کنین در طول سال تحصیلی از تکنیک حاشیه نویسی و برجسته سازی استفاده کنین. در حاشیه اطراف کتاب درسیتون حتما مهم‌ترین نکات و مفاهیم رو یادداشت کنین و اصلا برای نمایان‌تر کردن جملات مهم از خط کش و ماژیک هایلایت غافل نشین.

بدین ترتیب شما میتونین محتوای کتاب رو با جزئیات بیش‌تری مطالعه کنین و مفاهیم اون رو دقیق‌تر یاد بگیرین.

مورد بعدی که خیلی میتونه در جمع آوری، مرور کردن و به خاطر سپردن محتوای دروس بهتون کمک کنه این هستش که بعد از این که مطالعه درس مدنظرتون به اتمام رسید، حتما یک بار به زبان خودتون بیاین و مطالب رو برای خودتون بیان کنین.

فراموش نکنین که حتما درس‌ها رو یک بار به زبان قابل درک برای خودتون بیان کنین تا محتوای دروس در ذهنتون ملکه بشن.

طرح سوال، یکی دیگه از رازهای موفقیت در امتحانات تشریحی هست. زمانی که در حال مطالعه درس‌هاتون هستین، سعی کنین که یک سری سوالات برای خودتون طرح کنین.

این سوالات میتونه درباره مهم‌ترین مفاهیم یک مبحث باشه یا میتونه شامل یک سری مطالب مهم درسی باشه. با طرح سوالات در هر مبحث درسی میتونین سختی و دشواری اون‌ها رو کاهش بدین و میزان یادگیری خودتون رو افزایش بدین.

بهتره بدونین که گاهی اوقات میشه از مباحث درسی تعدادی سوالات کلیدی جذابی پیدا کرد که هر ساله در امتحانات نهایی مطرح میشه. پس تحت هیچ شرایطی در زمان مطالعه درس‌ها از مطرح کردن سوالات جزئی و کلی غافل نشین و حسابی بهش اهمیت بدین.

رازهای موفقیت در امتحانات تشریحی به همین سه راز ختم نمیشه. در ادامه قصد داریم که به کاربردی‌ترین اون‌ها بپردازیم.

مطالعه سوالات سال‌های قبل رو فراموش نکنین

سعی کنین که در کنار مطالعه درس‌هاتون حتما از نمونه سوالات امتحانی سال‌های گذشته استفاده کنین. اینطوری میتونین متوجه بشین که طراحان سوال بیش‌تر از چه بخش‌هایی سوالات امتحانی رو مطرح می‌کنن. بدین ترتیب با سبک سوالات امتحان تشریحی آشنا میشین و تا حد زیادی میتونین سطح استرس‌تون رو کاهش بدین.

معجزه‌ای به نام یادداشت برداری

یادداشت برداری، یکی دیگه از رازهای موفقیت در امتحانات تشریحی هست که میتونه مثل یک چوب جادو برای شما معجزه‌ای باورنکردنی رقم بزنه. این که در زمان مطالعه درس‌ها سعی کنین که نکات و توضیحاتی رو یادداشت کنین خیلی میتونه به یادگیری شما کمک کنه.

البته این نکته رو در نظر بگیرین که یادداشت برداری به معنای نوشتن عینی مطالب درسی در گوشه و کنار کتاب و دفتر نیست!

یادداشت برداری به این معنی هستش که شما در زمان مطالعه درسی میاین و نکات و مفاهیم مهم رو در دفتر و یا حاشیه کتاب مینویسین. این یادداشت برداری‌ها بهتون کمک میکنه تا درس‌هاتون رو راحت‌تر و مفهومی‌تر یاد بگیرین.

ما این اطمینان رو به شما میدیم که با یادداشت برداری در زمان مطالعه درس‌ها نه تنها ضرر نمی‌کنین بلکه مفاهیم درسی رو دقیق و اصولی می‌تونین به ذهنتون بسپرین.

استفاده از نقل قول‌ها یا پادکست‌های انگیزشی

یکی از رازهای موفقیت در امتحانات تشریحی، استفاده از پادکست‌ها و یا نقل قول افرادی هست که توی حوزه کاری خودشون حرفی برای گفتن دارن. به عبارت دیگه اگه انگیزه‌ای برای مطالعه درس‌هاتون ندارین پیشنهاد می‌کنیم که حتما نقل قول آدم‌های معروف رو یک جایی یادداشت کنین که همیشه جلوی چشمتون باشه یا این که گاهی اوقات پادکست انگیزشی گوش بدین.

از تندخوانی مطالب خودداری کنین

اگه درس‌ها و محتوای اون‌ها رو با عجله مطالعه کنین، قطعا سر جلسه امتحان تشریحی هیچ چیزی به خاطر نمیارید. چون در این شیوه مطالعه درسی، عملا هیچگونه تمرکزی بر روی مطالعه درس‌ها ندارین.

اولویت‌بندی درس‌ها

تمام مباحث درسی به دو حالت تقسیم میشن. یکی این که مباحث یک درس به همدیگه مرتبط هستن و باید به صورت فصل به فصل به مطالعه اون‌ها پرداخت و یا این که مباحث یک درس از هم مستقل هستن و نیازی نیست که بر اساس یک ترتیب خاصی مطالعه بشه.

بنابراین برای مطالعه این نوع مباحث لازمه که اولویت بندی داشته باشین. راه دیگه‌ای که میتونه در اولویت بندی درس‌ها بهتون کمک کنه اینه که به بارم بندی درس‌ها توجه کنین. هر مبحثی که از نظر بارم بندی اهمیت بیش‌تری داشته باشه قطعا در امتحانات تشریحی حضورش پررنگ‌تره.

تمرین امتحان تشریحی با صدای بلند

یکی دیگه از رازهای موفقیت در امتحانات تشریحی، تمرین با صدای بلند هست. در واقع هر روز یک مدت زمانی رو به عنوان پاسخ به سوالات امتحان تشریحی مشخص کنین.

مثلا هر روز به مدت 20 دقیقه زمان بزارین که با صدای بلند و رسا به سوالات پاسخ بدین. بدین ترتیب بعد از یک مدتی میتونین بدون استرس و با اعتماد به نفس کامل پاسخ سوالات امتحان تشریحی رو برای دیگران توضیح بدین. همچنین میتونین از خودتون بابت تسلط بر روی مباحث امتحانی هم مطمئن بشین.

مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی

همه ما دوست داریم که در امتحانات میان ترم و پایان ترم بهترین نمرات رو به دست بیاریم. بنابراین باید همه درس‌ها و مباحث رو با دقت مطالعه کنیم. اگه در زمان امتحانات به مهمانی و دورهمی‌های شبانه بریم، میدونین که چه اتفاقی ممکنه بیوفته؟

فرض کنین که دو روز دیگه امتحان نهایی ریاضی دارین. برای مطالعه این درس هم کلی مبحث وجود داره که باید براشون زمان بزارین.

حالا شما کدوم گزینه رو انتخاب می‌کنین؟ از مطالعه مباحث درس ریاضی عبور می‌کنین و برای مهمانی رفتن حاضر میشین؟؟ و یا این که تصمیم می‌گیرین که زمانتون رو صرف مطالعه و حل مسئله کنین؟

قطعا کسی که بخواد سال تحصیلیش رو با موفقیت به پایان برسونه و بهترین نمرات رو هم به دست بیاره، سعی میکنه از زمانش بهترین بهره‌وری رو داشته باشه. فراموش نکنین که مهمانی همیشه هست ولی فرصت‌ها، تکرارنشدنی!

جمع‌بندی درباره رازهای موفقیت در امتحانات تشریحی

والدین در فصل امتحانات نهایی خیلی میتونن روی موفقیت فرزندانشون تاثیر بزارن. پس باید سعی کنن که محیط منزل رو آرام و به دور از حواشی نگه دارن.

همچنین سعی کنن که تعداد دورهمی رفتن و یا مهمانی گرفتن رو در این ایام به حداقل برسونن تا فرزندنشون بتونه بدون هیچگونه استرس و ناراحتی به سمت موفقیت در امتحانات تشریحی قدم برداره. همچنین خواب کافی و تغذیه سالم هم خیلی میتونه در حفظ انرژی بدنی و فکری دانش آموزان تاثیر داشته باشه.

بنابراین سعی کنین از توضیحات این مطلب بهترین بهره رو ببرین و در طول سال تحصیلی فراموش نکنین.

برای خواندن مطالب آموزشی بیشتر به صفحه مقالات سر بزنید.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است