راهکارهای موثر برای افزایش تراز کنکور

در  این مقاله قصد داریم راهکارهای موثر برای افزایش تراز کنکور  را در سایت ذهن آتی به شما معرفی کنیم

افزایش تراز کنکور، یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای موفقیت در کنکوره. از اونجایی که تراز نقش مهمی توی سنجش سطح علمی افراد داره، در آزمون‌های آزمایشی هم اهمیت زیادی پیدا می‌کنه. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های داوطلبان کنکور پیدا کردن روش‌های افزایش تراز در کنکور سراسری و آزمون‌های آزمایشیه. بالا بردن سطح تراز برای داوطلبان کنکور هر سه رشته، راه و روش‌هایی داره که ما توی این مقاله اون رو با هم بررسی می‌کنیم.

برای آشنایی با روش‌های افزایش تراز کنکور، تا انتهای این مقاله همراه ما باشین?

کاهش یا افزایش تراز کنکور به سطح علمی داوطلبان کنکور و تعداد اون‌ها وابسته‌ست؛ به این معنی که هر چقدر دانش رقبای شما بیشتر باشه، بالا بردن تراز کنکور سخت‌تر میشه. آگاهی از روش‌های افزایش تراز کنکور سراسری، مسیر رسیدن به تراز و رتبه‌های برتر رو برای کنکوری‌ها ساده‌تر خواهد کرد.

اهمیت آگاهی از روش‌های افزایش تراز کنکور

افزایش تراز کنکور کار سختی نیست اما نیازه که اول با مفهوم اون به درستی آشنا بشین. خیلی از داوطلبان کنکور، حتی اون‌هایی که با رتبه‌های خوب روی یکی از صندلی‌های دانشگاه‌های دولتی تهران نشستن، هنوز اطلاعات درستی از تراز کنکور و اهمیت اون ندارن. حتماً می‌پرسین پس چطور موفق شدن؟! یا بالا بردن تراز توی کنکور چطوری ممکنه؟

تلاش بی وقفه و درس خوندن با برنامه درسی، یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت داوطلبان کنکوریه. در واقع، درس خوندن طبق اصول برنامه‌ریزی کنکور، می‌تونه به موفقیت داوطلبان کمک کنه؛ اما، آگاهی از اطلاعاتی مثل تراز و راه‌های رسیدن به ترازهای بالا توی کنکور سراسری می‌تونه شما رو از مسیر ساده‌تری به سمت هدف راهنمایی کنه. بررسی تراز بعد از هر آزمون آزمایشی راهیه تا از موثر بودن برنامه درسی خودتون مطمئن باشین و وقتتون رو با روش‌های اشتباه تلف نکنین. در واقع یه برنامه خوب، روش‌های افزایش تراز کنکور رو هم در خودش جای میده.

معنی تراز کنکور به زبان ساده

اگه قصد افزایش تراز برای کنکور رو دارین، بهتره بدونین تراز کنکور در واقع همون نمره‌ایه که سطح دانش شما رو در مقایسه با تمام داوطلبان کنکور همون سال نشون میده.

با توجه به امتیازی که برای هر سوال کنکور در نظر گرفته شده، کسانی که تعداد جواب‌های درست بیشتری داشته باشن، تراز بهتری هم کسب می‌کنن؛ اما، نکته مهم درباره تراز، همون مقایسه‌ایه که با سایر داوطلبان رقیب خودتون دارین. با یک مثال این مسئله رو برای شما بیشتر توضیح میدیم:

فرض کنین در امتحان ریاضی دانش‌آموزی با نمره 16 بالاترین نمره کلاس رو گرفته باشه. مشخصه که وقتی اکثریت کلاس نمراتی بین 12 تا 14 داشتن، نمره 16 نمره خوبیه و نشون میده که اون دانش‌آموز سطح علمی‌ای بالاتر از همه دانش‌آموزان داره. دانش‌آموز دیگه‌ای در امتحان بعدی 16 می‌گیره اما این بار شیش نفر در کلاس 20 شدن. نمره هر دو نفر 16ه اما کاملا مشخصه که با وجود نمره یکسان سطح علمی این دو دانش‌آموز یکسان نیست.

در کنکور هم همین شرایط وجود داره فرض کنین داوطلب کنکور ریاضی 1402 بودین و تونستین با 20 سوال درست از درس فیزیک، بیشترین درصد رو کسب کنین. شما تمام سوالات این درس رو درست پاسخ ندادین، اما چون هیچکس نتونسته تعداد سوالات بیشتری در مقایسه با شما پاسخ بده پس شما توی این درس بالاترین تراز رو کسب کردین.

اما حالا توی سال 1403 اگه همون 20 سوال رو درست پاسخ بدین و یکی از رقبای شما موفق بشه 23 سوال رو درست جواب بده، دیگه بالاترین تراز رو ندارین! پس تراز با توجه به میزان دانش داوطلبان کنکور هر سال، اون‌ها رو با یکدیگر مقایسه می‌کنه. حالا که به خوبی مفهوم تراز رو درک کردیم و دیدیم که چه اهمیت زیادی در کنکور داره، وقتشه به دنبال روش‌های افزایش تراز کنکور باشیم.

هدف‌گذاری برای افزایش تراز برای کنکور 1404

یکی از محرک‌هایی که می‌تونه شما رو به سمت افزایش تراز کنکور هدایت کنه، هدف‌گذاری کردنه. حالا منظورمون از هدف‌گذاری چیه؟

اگه یکی از داوطلبان کنکور هستین و برای آمادگی بیشتر خودتون توی آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنین، حتماً کارنامه این آزمون‌ها رو در اختیار دارین. حتی اگه توی این آزمون‌ها هم شرکت نمی‌کنین، از روی نتیجه حل تست‌های خودتون درصد پاسخ‌های صحیح رو محاسبه می‌کنین. پس می‌دونین که توی هر درس اصطلاحاً با خودتون چند چند هستین.

یکی از روش‌های افزایش تراز کنکور سراسری اینه که برای رسیدن به درصدهای بالاتر هدف‌گذاری کنین؛ البته یک هدف‌گذاری منطقی و قابل اجرا. یعنی توی هر آزمون حداقل دو درس رو به عنوان هدف‌تون انتخاب کنین و برای رسیدن به حدود 10 درصد بیشتر تلاش کنین.

مثلاً اگه توی آخرین آزمون‌تون توی دو درس عربی و زیست‌شناسی به ترتیب 56 درصد و 34 درصد از سوالات رو درست پاسخ دادین، حالا باید برای درصدهای 66 و 44 تلاش کنین.

منظور از تلاش کردن اینه که تعداد تست بیشتری برای آمادگی و مهارت بیشتر توی درس‌های مورد نظر حل کنین و برای افزایش کیفیت مطالعه‌تون قدم‌های بیشتری بردارین.

یادتون باشه که کم کم همه دروس رو توی چرخه هدف‌گذاری خودتون قرار بدین تا به مرور درصد کل پاسخ‌های درست شما بیشتر بشه. سعی کنین به درس‌های اختصاصی و دروسی که ضریب بیشتری دارن، توجه بیشتری داشته باشین، بالا بردن هوشمندانه درصدهای هر درس یکی از ساده‌ترین روش‌های افزایش تراز برای کنکور سراسریه.

ساعت مطالعاتی بالا و تراز پایین؛ چرا؟

خیلی از دانش‌آموزان با وجود ساعت مطالعاتی بالا، همچنان تراز پایینی توی آزمون‌ها کسب می‌کنن. این موضوع خیلی آزاردهنده‌ست و به مرور زمان انگیزه رو کاهش میده؛ اما، قطعا بدون راه‌ حل نیست و با بررسی مسیر برنامه‌ریزی و کارهایی که انجام میدین به راحتی می‌تونین افزایش تراز کنکور آزمایشی رو تجربه کنین.

کاهش تراز با وجود ساعت مطالعاتی بالا دلایل مختلفی داره. ممکنه توی درس خوندن یا شیوه مدیریت جلسه آزمون مشکل داشته باشین. در ادامه به بررسی تمام عوامل و راه‌ حل اون‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشین.

راهکارهای موثر برای افزایش تراز کنکور

به کیفیت توجه نمی‌کنین

هر مقاله و مشاوره‌ای رو که نگاه می‌کنین از ساعت مطالعاتی بالا صحبت می‌کنن. ساعت مطالعاتی بالا ضامن موفقیت شما نیست. 3 ساعت مطالعه روزانه متمرکز از 6 ساعت مطالعه بی‌کیفیت ارزش بسیار بالاتری داره. برخی از دانش‌آموزا صرفاً به ساعت مطالعاتی توجه می‌کنن و کمیت رو به کیفیت ترجیح میدن.

در حالی که این کیفیته که شما رو به هدف نزدیک‌تر می‌کنه. بهتره پله به پله ساعت مطالعه خودتون رو افزایش بدین و روی کیفیت مطالعه‌تون تمرکز کنین. در غیر اینصورت نه تنها افزایش تراز کنکور آزمایشی اتفاق نمی‌افته و نتایج شما در هر آزمون رشد نمی‌کنه، بلکه آزمون به آزمون کم میشه.

عاقلانه تصمیم بگیرین

اینکه توقع داشته باشین به طور ناگهانی از تراز 4000 به 6000 برسین، چندان عاقلانه نیست. توقعات بالا باعث میشه تا فرآیند پیشرفت شما آهسته‌تر بشه؛ چون بر اساس همین توقعات بالا برنامه‌ریزی های هیجانی می‌کنین.

به طور مثال اگه روزانه 3 ساعت مطالعه می‌کردین، درست نیست که برنامه خود‌تون رو بر اساس 7 ساعت مطالعه تنظیم کنین و توقع افزایش تراز کنکور آزمایشی تا 7000 رو داشته باشین. داشتن یک برنامه معقول به شما کمک می‌کنه تا قدم به قدم پیشرفت کنین.

تحلیل آزمون رو فراموش می‌کنین

بعد از جلسه آزمون به خونه میرین و بعد از استراحت نتیجه آزمون رو می‌بینین و فقط به تراز دقت می‌کنین. اگه خوب بود که خوشحال می‌شین و اگه بد بود غصه می‌خورین. پس تحلیل آزمون چی میشه؟ یکی از مهم‌ترین اشتباهات دانش آموز تحلیل نکردن آزمونه.

تحلیل آزمون از خود آزمون دادن مهم‌تره چون نقاط ضعف و قوت رو به شما نشون میده. هیچ‌وقت یادتون نره آزمون آزمایشی یه روش یادگیریه و هدف شما از شرکت در آزمون آزمایشی بهبود عملکردتون و آمادگی برای کنکوره. لازمه که بعد از آزمون تمامی سوالات درست، غلط و نزده رو تحلیل کنین و نکات مهم رو یادداشت کنین. این نکات برای مرور و جمع‌بندی نزدیک کنکور بسیار مهم هستن. در آخر هم چند نمونه سوال از مباحثی که ضعف داشتین حل کنین و مطمئن باشین که افزایش تراز کنکور به همین سادگیه.

از تحلیل آزمون درس نمی‌گیرین

حالا که تحلیل آزمون رو انجام دادین و نکات مهم رو یادداشت کردین، نباید اون رو فراموش کنین. یکی از دلایل مهم ساعت مطالعاتی بالا و تراز پایین اینه که دانش‌آموزان از اشتباهات‌شون درس نمی‌گیرن و به تحلیل آزمون‌های گذشته توجه نمی‌کنن. پیش از شروع آزمون‌ها بهتره تمام تحلیل‌های قبل رو دوره کنین و به یاد بیارین که چرا این اشتباه رو انجام دادین و اجتناب از اشتباهات گذشته یکی از روش‌های افزایش تراز برای کنکور سراسریه.

جلسه آزمون رو به خونه بیارین؟!

اگه توی خونه آزمون‌های آزمایشی رو حل نمی‌کنین، درصد نمی‌گیرین و تحلیل نمی‌کنین نباید توقع تراز بالا داشته باشین. شما باید کنکور سال‌های گذشته رو دقیقا مثل سر جلسه آزمون توی خونه حل کنین و تک تک سوالات رو تحلیل کنین. اینطوری هم تکنیک‌های مدیریت زمان توی جلسه آزمون رو یاد می‌گیرین و هم نقاط ضعف و قوت خود‌تون رو متوجه می‌شین.

چگونه تراز خود را بالا ببریم

برای بالا بردن تراز آزمون راه‌های زیادی وجود داره. شما باید با عوامل تأثیرگذارتر آشنا بشین تا بتونین این مسیر رو برای خودتون هموارتر کنین.

در ادامه این عوامل رو دونه به دونه بررسی می‌کنیم.

مطالعه اصولی و مفید

حتماً این رو خوب میدونین که روش مطالعه برای هر کدوم از درس‌های کنکور با هم متفاوت هستن. به طور کلی باید استفاده از روش مطالعه درست برای دروس مختلف کنکور رو رعایت کنین تا به نتیجه مورد نظرتون از درس خوندن برسین.

مثلاً روش مطالعه شیمی کنکور با روش مطالعه زیست‌شناسی کنکور یکسان نیست و هر کدوم جزئیات و قلق‌های خاص خودش رو داره. پس انواع مختلف روش‌های مطالعه درسی رو آموزش ببینین تا بتونین با کیفیت بیشتری درس بخونین تا با افزایش درصدهای هر درس، افزایش تراز کنکور هم اتفاق بیفته.

مطالعه و تست زدن به روش ترکیبی

سوالات کنکور مثل سوالات امتحان‌های مدرسه طراحی نمیشن! توی دوران مدرسه توی هر پایه تحصیلی تعدادی سوال از هر کتاب توی امتحان طراحی میشه؛ اما، حالا توی کنکور از سه پایه دهم تا دوازدهم به صورت ترکیبی سوالات تستی طراحی میشن.

فصل‌ها و مباحث مشترک بین کتاب‌های سه پایه تحصیلی رو باید به دقت مطالعه کنین و با کمک تست زدن سطح مطالعه خود‌تون رو حسابی محک بزنین. به مرور درصد صحیح شما توی هر آزمون بیشتر میشه؛ در نتیجه اجرای این روش به افزایش تراز کنکور یا آزمون منجر میشه.

افزایش تدریجی ساعت مطالعه

طبیعیه که با تلاش بیشتر می‌تونین به نتیجه بهتری هم توی بالا بردن تراز کنکور خودتون برسین. به طور میانگین برای افزایش تراز کنکور تا بازه 6000 تا 7000 باید حدود 8 تا 10 ساعت از روز خود‌تون رو به درس خوندن اختصاص بدین.

خلاصه‌نویسی کردن

بعد از مطالعه هر مبحث خلاصه‌ای از نکات مهم رو برای خودتون یادداشت کنین. این خلاصه‌نویسی کردن هم به تثبیت مباحث مطالعه شده توی ذهن شما کمک می‌کنه و هم منبعی عالی برای مطالعه توی روزهای مرور و جمع‌بندی کردنه.

رعایت مراحل تست زدن

برای حل کردن تست‌ها نباید مستقیماً سراغ تست‌های کنکور سال‌های قبل برین! شما باید اول مطالب درسی‌تون رو با حل سوالات تشریحی خوب یاد بگیرین، بعد از اون با حل تست‌های آموزشی کیفیت مطالعه خود‌تون رو بررسی کنین.

وقتی به قدر کافی نقاط ضعف و قدرت‌تون رو بررسی کردین ، سوالات کنکوری رو حل کنین. استفاده از تکنیک‌های سریع تست‌زنی، از جمله اصولیه که داوطلبان باید موقع تست زدن رعایت کنن.

انتخاب منابع درسی خوب

اولین منبع درسی برای هر داوطلب کنکور کتاب درسیه؛ اما، برای رسیدن به نتایج عالی و افزایش تراز کنکور کتاب‌های کمک درسی هم اهمیت داره. همراهی یک کتاب کمک درسی خوب برای هر درس، داوطلبان رو با تست‌های مختلف آشنا می‌کنه و نکات مهمی که شاید از چشم اون‌ها پنهان مونده، یادآوری می‌کنه.

استفاده از منابع آموزشی مختلف نه‌ تنها شما رو به نتیجه بهتری نمی‌رسونه، بلکه شما رو سردرگم هم می‌کنه! ما توی گروه آموزشی ذهن آتی با آماده کردن پکیج‌های کنکور سعی کردیم شما رو برای پاسخ دادن به تمام تست‌های موجود توی کنکور آماده کنیم.

پکیج‌های آموزشی کنکور ذهن آتیکه شامل دی‌وی‌دی‌های آموزشی و کتاب‌های کمک درسی میشن، از صفر تا صد مراحل درس خوندن و آمادگی برای شرکت توی کنکور در کنار شما هستن.

راستی اگه ویدیوهای آموزشی به قدر کافی پاسخگوی نیازهای شما نیستن و دوست دارین احساس حضور توی کلاس‌های درس رو تجربه کنین، پیشنهاد می‌کنیم از کلاس آنلاین کنکور  ذهن آتی لایو استفاده کنین. این روزها با وجود مشغله‌های فراوان و گاهی شیوع بیماری‌های مسری نیاز داوطلبان به کلاس‌های آنلاین و آموزش آنلاین کنکور بیشتر شده؛ به همین دلیل اساتید ما در قالب کلاس‌های آنلاین ذهن آتی لایو همراه داوطلبان کنکور شدن.

مرور کردن

بدون مرور کردن انگار همه درس‌ها‌تون رو یک بار روخوانی کردین و بعد هم برای همیشه با اون‌ها خداحافظی کردین! با توجه به نکته‌های مهمی که پشت هر جمله از کتاب‌های درسی (به خصوص درس‌های حفظی) وجود داره، مرور کردن اهمیت زیادی توی کسب نتایج بهتر داره. یک برنامه‌ریزی اصولی برای کنکور حتماً زمانی برای مرور درسی در نظر داره؛ اما، چه مطالبی توی دوران مرور دوباره خونده میشن.

  • مطالبی که خلاصه‌نویسی کردین
  • تست‌های که اشتباه پاسخ دادین
  • تست‌هایی که اصلاً جواب ندادین
  • تست‌های نکته‌داری که علامت‌گذاری کردین
  • راهکارهای موثر برای افزایش تراز کنکور

مرور از موثرترین روش‌های افزایش تراز کنکور و آزمونه. فراموشی کوچکترین نکات باعث میشه نتونین به سوال‌های ساده‌ای که اکثر داوطلب‌ها به اون‌ها پاسخ میدن جواب درست بدین و ترازتون کاهش پیدا کنه.

 

تحلیل آزمون

بعد از شرکت توی هر آزمون برای تحلیل سوالات و پاسخنامه زمان بذارین. سوالاتی که اشتباه پاسخ دادین رو خوب بررسی کنین و راه حل اون‌ها رو چند بار مرور کنین تا به درستی آموزش ببینین.

نکته‌های انحرافی که در بین سوالات دیده بودین رو توی دفتر خلاصه‌نویسی خودتون یادداشت کنین تا بعدها توی روزهای مرور و جمع‌بندی باز هم سراغ اون‌ها برین. برای افزایش تراز برای کنکور بد نیست که بالا رفتن تراز همین آزمون‌های آزمایشی رو به عنوان هدف اولیه خودتون در نظر داشته باشین.

افزایش تدریجی تعداد تست‌ها و حل تست‌های سخت‌تر

افزایش تعداد تست‌ها هم باعث یادگیری دقیق‌تر و عمیق‌تر میشه و هم شما رو برای حل تست‌های دشوارتر آماده می‌کنه. بیشتر داوطلب‌ها به دنبال حل تست‌های مباحث آسون هستن و از تست‌های سخت‌تر خیلی راحت عبور می‌کنن. این کار می‌تونه یک فرصت عالی برای کسایی باشه که به دنبال افزایش تراز کنکور هستن.

حل کردن تست‌های سخت‌تر شما رو به یکی از شرکت‌کننده‌های برتر کنکور تبدیل می‌کنه چون سوالات سخت در کنکور امتیاز بیشتری دارن. اما باید حواس‌تون رو حسابی جمع کنین که توی دام نکته‌های انحرافی سوالات نیوفتین و با پاسخ غلط باعث افت ترازتون نشین.

آموزش مهارت مدیریت زمان

شرکت توی آزمون‌های آزمایشی می‌تونه شما رو برای مدیریت زمان توی جلسه کنکور به خوبی آشنا کنه. توی روزهای نزدیک به کنکور حتماً تست‌های زمان‌دار حل کنین تا به دقایق و ساعت‌های مربوط به حل تست‌های عمومی و اختصاصی عادت کرده باشین. زمان‌بندی درست توی جلسه کنکور یا هر آزمون دیگه‌ای، استرس و نگرانی رو از بین می‌بره و در نهایت باعث افزایش تراز کنکور میشه.

مواردی که مانع افزایش تراز میشن

فکر می‌کنین چه چیزهایی می‌تونه سد راه داوطلبان برای رسیدن به ترازهای بالا توی کنکور باشه؟ جواب این سوال توی 5 مورد زیر خلاصه میشه:

عدم اجرای برنامه‌ریزی کنکور

خیلی از داوطلبان کنکور برای برنامه‌ریزی کنکور زمان زیادی صرف می‌کنن؛ اما، وقتی نوبت اجرای برنامه‌ریزی میشه پا پس می‌کشن! برای موفق شدن توی آزمون‌ها و افزایش تراز کنکور لازمه که قدم به قدم با برنامه‌ریزی پیش برین. هیچ موفقیتی یک شبه و بدون تلاش به دست نمیاد.

عدم کیفیت

بعضی از کنکوری‌ها با وجود زمان زیادی که برای درس خوندن صرف می‌کنن به نتیجه درستی نمی‌رسن. اون‌ها مطالب رو به درستی یاد نمی‌گیرن و فقط با روخوانی کردن خیال می‌کنن همه چیز رو یاد گرفتن! برای جلوگیری از این اتفاق می‌تونین از خلاصه نوشتن یا بلند بلند توضیح دادن (بدون باز کردن کتاب) کمک بگیرین. حل تست آموزشی بعد از مطالعه درس هم می‌تونه راه خوبی برای محک زدن کیفیت مطالعه شما باشه. هر چی بیشتر یادبگیرین سریع‌تر به هدف افزایش تراز کنکور دست پیدا می‌کنین.

سرعت کم مطالعه

درسته که کیفیت درس خوندن اهمیت داره؛ اما، باید به زمان کم و حجم زیاد درس‌ها هم توجه کنین. توی طول روز حداقل سه درس رو مطالعه کنین تا بتونین به مطالعه، تست زدن و مرور همه درس‌ها برسین.

تحلیل نکردن آزمون

هدف از آزمون‌های آزمایشی اینه که نقایص آموزشی شما با پرسش و پاسخ حل بشه. بعد از هر آزمون باید با توجه به پاسخنامه تمام سوالات رو چک کنین و به تست‌هایی که اشتباه جواب دادین یا اصلاً جواب ندادین، توجه بیشتری داشته باشین. به مرور زمان رفع همین اشتباهات باعث پیشرفتی چشمگیر توی روند افزایش تراز کنکور میشه.

عجله داشتن!

امروزه همه به دنبال این هستن که با کوتاه‌ترین، سریع‌ترین و ساده‌ترین راه به موفقیت برسن. در حالی که موفق شدن توی کنکور به صبر و تلاش بسیاری نیازمنده. پس روش‌های افزایش تراز در کنکور سراسری رو با صبر و حوصله پیاده‌سازی کنین و به نتیجه‌های اون ایمان داشته باشین.

روش‌های افزایش تراز کنکور سراسری از زبان رتبه‌های برتر

یکی از داوطلبانی که توی کنکور سال 94 رتبه سه رقمی گرفته، از راه و روشی که برای افزایش ترازش استفاده کرده با ما صحبت می‌کنه. او اولین باری که توی آزمون شرکت کرده بود ترازی در حدود 6000 داشت. اما توی جلسه بعدی آزمون یعنی زمانی که با فضای آزمون آشنا شده بود، حدود 600 نمره به این تراز او اضافه شد. کم کم تا 6 ماه بعد تراز او به عدد 7900 رسید که یکی از بهترین ترازهای اون سال بود.

صحبت‌های او درباره بالا بردن تراز توی کنکور رو در ادامه بررسی می‌کنیم.

« طبیعی بود که نتیجه اولین آزمون من کم باشه چون با همون سطح علمی فقط به خاطر این‌که با شرایط آزمون دادن آشنا بشم، توی آزمون‌ دوم ۶۰۰ نمره ترازی افزایش پیدا کردم. چون قبلاً هیچ علمی نسبت به برنامه‌ریزی نداشتم. توی آزمون‌های بعدی هم هر بار دقت می‌کردم که ببینم توی کدوم درس‌ها ضعف دارم و اون رو برطرف می‌کردم.

ثابت نگه داشتن درصد یک درس یا تراز هم کار ساده‌ای نیست من سعی می‌کردم با ثابت نگه داشتن وضعیتم توی یک درس (مثلاً شیمی)، درس دیگه‌ای رو بهبود بدم و افزایش تراز کنکور و آزمون رو داشته باشم..

من نمی‌‌ذاشتم نمرات درس‌هام پایین بیاد. فیزیک رو اولش خوب بلد نبودم ولی به مرور بهتر شدم. دست کم اختصاصی‌ها طوری نیستن که روش خاصی برای مطالعه‌ی اون‌ها نیاز باشه بلکه باید زمان صرف کرد، خوب مفاهیم رو یاد گرفت و مرور کرد.

در مورد عمومی‌ها هم سعی کردم زمان کمتر صرف کنم یعنی من برای ایجاد تعادل بین عمومی و اختصاصی باید زمان مطالعه درس‌های عمومی‌ام رو کم می‌کردم. 

توی عمومی‌ها خوب بودم و زمان اون رو که کمتر کردم بهتر شد توی کنکور هم ۳ تا از درس‌های عمومیم رو بالای ۹۰ درصد پاسخ دادم. برام امکان‌پذیر بود که توی زمان محدود به تراز خوبی توی عمومی‌ها برسم و همین کار رو کردم.

سعی می‌کردم برای خودم برنامه‌ریزی داشته باشم و در عین این‌که برنامه‌ام بهتر باشه وقت اضافی از من نگیره.

فضای مدرسه ما هم رقابت بود هم رفاقت. این رقابت می‌تونست مخرب هم باشه ولی این‌طوری نبود؛ به مرور زمان که پیش می‌رفتیم سعی می‌کردیم روش‌هامون رو اصلاح کنیم و اون‌ها رو تغییر بدیم. اشتباهاتمون رو بشناسیم و اون‌ها رو کاهش بدیم و به مرور زمان اشتباهات ما کم میشد.

من و دوستام توی مدرسه با هم خیلی دوست بودیم و با هم رشد می‌کردیم و افزایش تراز داشتیم با هم بالا میومدیم وقتی همدیگر رو در حال تلاش و رشد می‌دیدیم ما هم تلاش می‌کردیم و در نتیجه رشد می‌کردیم.

تو آزمون‌ها غیبت نکردم. هرچند درسته که وقتی کسی افزایش تراز پیدا می‌کنه انگیزه‌اش بیشتر میشه و برای شرکت توی آزمون تشویق میشه، ولی من سعی می‌کردم در هر صورت غیبت نکنم و به بخش عمده‌ای از برنامه‌ راهبردی برسم. این‌که آدم بتونه به ۱۰۰ درصد اون برسه شاید همیشه ممکن نباشه ولی حتی اگه به ۸۰ درصد اون هم برسه خوبه. آزمون‌ها تشویقی بود که به موقع بتونم خودم رو بسنجم و برای اون‌ها آماده بشم.»

سخن پایانی درباره روش‌های افزایش تراز در کنکور سراسری

همون‌طور که گفتیم رسیدن به موفقیت توی هر کاری به صبر، تلاش و انگیزه نیاز داره. موفقیت توی کنکور یکی از بزرگترین چالش‌هاییه که دانش‌آموزان با اون مواجه میشن. رسیدن به نتایج خوب کنکور، بدون توجه و به راه‌هایی برای افزایش تراز کنکور و به کار گیری اون‌ها غیرممکنه .

افزایش تراز کنکور می‌تونه نشون‌دهنده بالا بودن سطح عملی شما در مقابل رقبا‌تون باشه؛ در نتیجه رتبه شما در مقایسه با دیگران عدد کوچکتریه. این موضوع می‌تونه نوید قبولی توی دانشگاه‌های برتر سطح کشور باشه.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است