توسط تیم محتوای ذهن آتی

روش مطالعه فلسفه و منطق کنکور + راهکار

درس فلسفه منطق را می‌توانیم به  روش مطالعه درس ریاضی تشبیه کنیم. البته کمی سخت‌ تر از درس ریاضی. چرا که درک و فهم درس فلسفه و منطق کمی سخت‌تر از ریاضی است به عبارت دیگر در فلسفه و منطق، بر خلاف ریاضی قانون ثابتی وجود ندارد؛در ریاضی جواب ۵+۵= ۱۰ ثابت است و در هرجا از دنیا تغییر نخواهد کرد. اما در مورد فلسفه و منطق نظر‌ها و اعتقادات مختلفی وجود دارد.

پس برای موفقیت در آن باید به فهم نظریات مختلف رسید علت و معلولی های کتاب و نظریات را کشف کرد حتی توانست رابطه ایجاد کرد بین نظریه ها و نقض هارا موشکافی کرد. تیم مشاوره کنکور ذهن آتی در اصفهان  اینجاست تا این کلاف سردرگم از انواع نظریات گوناگون اسلامی و اروپایی من جمله افلاطون و ارسطو و شیخ شهود که معروف ترین هاست تا کانت که اندکی با آن آشنایی دارید را برای شما به شکل مفهومی خواندن آموزش دهد.

همین الان که این وبلاگ را می‌خوانید قطعا احساس آرامش جایگزین اضطراب شما شده اگر نه بگذارید خیالتان را راحت کنم بسیاری از رقبای شما باخت داده اند و کلا این درس را می‌خواهند نزنند ولی چه خالی بگذارید چه غلط بزنید درصدی نمره منفی دارد.با روش مطالعه به سبک ذهن آتی ابدا و اصلا دیگر احساس تنفر و عذاب نمیکنید این شعار نیست بلکه وقتی از طوطی واری خوانی خلاصی یابید جای درد نفهمیدن حس شیرین فیلسوف شدن را میچشید

 

آیا پیش مطالعه درس فلسفه و منطق تاثیر گذار است هم در کنکور و هم نهایی

بله! پیش مطالعه درس فلسفه و منطق خیلی تاثیر گذار است. با پیش مطالعه درس می‌توانید با متن درس و اسامی درس آشنا شوید و هنگامی که استاد آن را در کلاس درس، تدریس می‌کند، می‌توانید راحت‌تر آن مطالب را درک کنید.

 

چگونه فلسفه منطق را ۱۰۰ بزنیم؟

روش خواندن فلسفه پایه یازدهم و دوازدهم تفاوت هایی دارد؛ فلسفه دوازدهم دارای مطالب مفهومی بیش تری نسبت به پایه یازدهم است اما در عوض پایه یازدهم مطالبی دارد که حتما باید آن ها را به خاطر بسپارید. همچنین درس سقراط و ارسطو که به طور داستان در کتاب درسی مطرح شده اند را به همان صورت مطالعه کنید و به ذهن بسپارید. همچنین حل تست ها و مطالعه زیاد مطالب هم بسیار ضروری است.

برای جلوگیری از فراموش نام کتاب ها و استادان توصیه می کنیم از هر کتاب به طور جداگانه نوت برداری کنید و آن ها را هر روز یک یک روز درمیان به مرور نت های خود را مرور کنید.

مطالعه روزنامه وار مطالب فلسفه و منطق قبل از تدریس معلم در کلاس

• یادگیری مفهومی این درس و پرهیز از حفظ کردن

• تسلط کامل بر مفاهیم کتاب درسی

• حل تست های کنکوری و تست های تالیفی

• خلاصه برداری از نکته های مهم در درسنامه و تست ها

• مرور و جمع بندی مطالب به صورت مستمر

• مطالعه کامل کتاب درسی و یادگیری مفهومی آن

• توجه به بودجه بندی درس و شناسایی فصل های مهم و تست خیز

• نت برداری از تدریس و صحبت های معلم

نکات مهم در مطالعه درس منطق

• درس منطق باید جز اولویت های مطالعاتی شما باشید. حتما منطق را قبل از فلسفه بخوانید.

• درس منطق به دلیل داشتن اصلاحات متعدد، نیاز به تمرین و مرور دارد.

• مطالب حفظی کتاب را به طور پیوسته مرور کنید تا در ذهنتان ثبت شود.

• از حاشیه نویسی نکته های مهم هر تست غافل نشوید.

• حتما بعد از مطالعه کتاب درسی به سراغ کتاب های تست بروید زیرا مطالعه کتاب درسی کافی نیست.

اگر برای فلسفه و منطق منبع تستی ندارید ما چندین منبع تست برای این درس معرفی کرده ایم.

 

خوندم به این روش ولی استپ تراز دارم حالا چیکار کنم؟

مهم‌ترین نکته برای پیشرفت در این درس این است که خیلی صبور باشید. یعنی پاسخ نامه هر تست را جداگانه چک بکنید. جواب‌ها را استدلال بکنید. مهم‌ترین مسئله در درس فلسفه و منطق، استدلال و تحلیل است. بنابراین اگر شما می‌خواهید در این درس  پیشرفت داشته باشید، می‌بایست قدرت تحلیل و استدلال خود را در این درس افزایش دهید. پیشنهاد می‌کنیم مباحث را زیاد مرور کنید و پاسخ هر تست را همانطور که در ابتدا گفته شد بررسی کنید. بین مباحث باید توقف داشته باشید و به مطالب قبلی باز گردید و آن‌ها را مرور کنید.می توانید برای مرور مطالب از روش تست مروری استفاده کنید.اگر می خواهید هم مطالب رو مرور کنید و مسلط تر بشوید بهتر است که از تست پوششی استفاده کنید.

یکی دیگر از راه‌های پیشرفت در درس فلسفه و منطق حاشیه نویسی است. می‌توانید در هر مبحث برداشت خود را در حاشیه کتاب یا جزوه خود یادداشت کنید. علت و معلول را با مثال‌هایی از زندگی روزمره برای خود یادداشت کنید. مثلا برای علت و معلول می‌توانید درختی را که آب می‌دهیم مثال بزنید. همانطور که واضح است علت آب دادن به درخت تشنگی درخت است. این مثال‌های ساده و قابل درک را در حاشیه کتاب یا جزوه برای خود یادداشت کنید.

 

روش مطالعه فلسفه رتبه های برتر

فلسفه و منطق جنبه مفهومی دارد به جز فلسفه دوازدهم که حافظه محور است، فلسفه یازدهم را باید ابتدا فهمید و سپس به خاطر سپرد و سپس برای تثبیت مطالب تست زد، هرچند که تست خوب برای این درس، تست زیاد است؛ در جلسه کنکور هم در بسیاری از سوال ها بین سه تا گزینه شک داشتم و فقط می توانستم یک گزینه را با اطمینان حذف کنم.

درس فلسفه منطق درسی است که نیاز به یک منبع کمک آموزشی خوب و توانمند دارد. من از سال یازدهم این درس را خیلی دقیق خواندم و سال دوازدهم هم گام به گام پیش رفتم تا توانستم به جزئیات و مفاهیم دشوار فلسفه دوازدهم مسلط شوم؛ حتی در بعضی مفاهیم مطالعه ای فراتر هم داشتم.

در این درس مبنای اصلی من تا روز آخر جمع بندی کتاب های درسی بود و به علت نبودن منابع کافی برای فلسفه و منطق، من بیش تر بر روی کتاب های کمک درسی تکیه کردم و هفته ای دوبار مطالعه دوره ای درسنامه ها را در برنامه های درسی خود داشتم.

امتحان نهایی فلسفه پایه دوازدهم، جزو یکی دیگر از امتحاناتی است که در پایان دوره دوازده ساله تحصیلی برگزار می شوند. این امتحانات برای دانش آموزان بسیار مهم هستند، زیرا نمراتی که در آن ها کسب می کنند، تاثیر بسیاری بر روی ورود به دانشگاه و یا شغلی که در آینده انتخاب می کنند، دارد.

 

توصیه آخر برای روش مطالعه درس فلسفه و منطق

درس فلسفه و منطق همانطور که گفته شد یکی از دروس سخت رشته انسانی است که شبیه به درس ریاضی است. فلسفه و منطق را نباید حفظ کنید بلکه باید آن را به درستی درک کنید. بهتر است حاشیه نویسی داشته باشید و همچنین برای درک بهتر آن برای خود مثال عینی و عامیانه بزنید. سعی کنید بعد از بررسی هر تست، پاسخ آن را نیز بررسی کنید. سعی کنید نمونه سوالات مختلف را بررسی کنید و همچنین پاسخ آن‌ها را مطالعه کنید.

فلسفه و منطق خوانی مشاور میخواد یا نه ؟؟

مگه میشود بدون مشاور انواع جمعبندی مثل خورشیدی و درختی و طبقه ای  و زیر سازمان که واقعا اهمیت دارد در درس فلسفه و منطق؛ درست انجامش بدهید!؟قضاوت با خودتان!آیا امکانپذیر است خودتان کشف کنید در منطق و فلسفه کدام دروس مهم تر است ؟ یاکدام اهمیت کمتری دارد؟  چه درس های لقمه چربی برای تله تستی است؟

آیا امکان دارد خودتان به تعادل منطقی بین خواندن درس منطق و درس فلسفه برسید به فرض مثال کدام تست زدنش اهمیت بیشتری دارد و کدام درس خوانی برایش جواب میدهد و بتوانید کشف کنید کدام سوالات را گذاشته اند برای نزدن؟

دقیقا نقش مشاور همین است هنگامی که شما فلسفه و منطق می‌خوانید متوجه خواهید شد که سنگین و زیاد است و حتی منطق ریز مایه از ریاضی هم دارد بار روی بار در چنین شرایطی ذهن فرار می‌کند و با سوالات عجیب و غریب سعی دارد شما را از یادگیری مطالب باز دارد مشاور ذهن شما را در این موقعیت مهار و کنترل میکند.

از طرفی انسان گرا و شهودگرا حسی گرا تجربی گرا همه این ها نیاز به یک طبقه بندی شسته رفته دارد وگرنه از ذهن می‌رود اینجاست که مشاور ابزار های  مورد نیاز را برایتان مطرح می‌کند تا بتوانید با استفاده از آن ها مقایسه کنید و به جمعبندی برسانید

آواتار کاربر
دربارهتیم محتوا ذهن آتی
تیم محتوایی ذهن آتی مجموعه ای از رتبه های برتر کنکور کشور و نیز دبیران به نامی است که در ذهن آتی برای شما اقدام به تولید محتوای علمی مشاوره ای میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است