توسط تیم محتوای ذهن آتی

روش خلاصه نویسی عربی+راهکار

تصور کنید ماه‌های آخر سال کنکورتان است و با اینکه در طول سال درس عربی را به خوبی خوانده اید، باز هم احساس می کنید چیزی یادتان نیست و اگر سرجلسه کنکور بنشینید قرار نیست درصد بالایی به دست آورید، این درحالی  است که زمان باقی مانده به قدری کوتاه است که فرصتی برای دوباره خوانی تمامی درس‌های عربی وجود ندارد. استرسی که به این خاطر پیدا می کنید، منجر می شود تمام روز‌های پایانی را با انجام کارهای بیهوده هدر بدهید، اما اگر خلاصه‌نویسی عربی را از الان شروع کنید، هیچ کدام از این اتفاقات نمی‌افتد و عربیتان را در مدت زمان خیلی کوتاهی جمع‌بندی می کنید و زمان اضافه باقی مانده را صرف مسلط شدن بر درس‌های دیگر می کنید.

برای یادگرفتن نحوه صحیح خلاصه نویسی عربی، روشی که در ادامه یکی از بهترین تیم مشاوره کنکور حال حاضر یعنی تیم ذهن آتی به شما آموزش می دهد را با دقت مطالعه کنید.

خلاصه نویسی چیست؟؟

خلاصه نویسی در واقع یک چکیده و مطلب کوتاه شده از درسنامه ها و جزوات درسی تان است. به این صورت که شما هنگام مطالعه درس، آن را به روش های مختلفی نظیر نوشتن تعاریف مهم، نموداری کردن بخش هایی که مطالبشان گستردگی زیادی دارند ونکته هایی که حس می کنید فراموشی شان زیاد است، انجام می دهید.

دو ویژگی مهم یک خلاصه نویسی اصولی

۱) خلاصه تان کوتاه باشد: حجم خلاصه نویسی شما نباید با حجم درس برابری کند و دقیقا همان مطالب کتاب را در دفتری، دوباره نویسی کنید و یا نباید در خلاصه نویسی مطالب را با توضیحاتتان بسط و گسترش دهید، بلکه خلاصه از آنجا که از اسمش مشخص است باید کوتاه و خلاصه باشد، تا برای زمان مرور ها و جمع بندی هایتان وقت زیادی از شما نگیرد.

۲) خلاصه تان را خودتان بنویسید: بهتر است خلاصه نویسی هایتان به دست خودتان نوشته شود تا اینکه از دوست دیگری تهیه کنید، چرا که هر کس با زبان مخصوص خود خلاصه نویسی می کند. شما در صورتی که خودتان خلاصه نویسی عربی را انجام داده باشید، کاملا بر مطالبی که نوشته اید اشراف دارید وآن مطلب که خودتان نوشته باشید، بیشتر در ذهنتان ماندگار می شود.

چه زمانی عربی را خلاصه نویسی کنم؟

شما نباید خلاصه نویسی عربی را، بلافاصله پس از اولین مطالعه یک درس انجام بدهید، چرا که شما وقتی برای اولین بار یک درس را مطالعه می کنید، قطعا به تسلط صد در صدی از آن نخواهید رسید، مخصوصا درسی مثل عربی که نیاز به تست زیاد و مواجه شدن با نکات تستی دارد. پس خلاصه نویسی خود را به دفعات بعدی موکول کنید، بار دومی که یک درس عربی را می خوانید، بهترین زمان برای خلاصه کردن درسنامه اش است.

روش تخصصی خلاصه نویسی عربی

عربی کنکور از دو بخش ترجمه و قواعد تشکیل شده است و شما با تسلط و تبحر در این دو بخش، تست بخش های دیگر مثل درک مطلب، تحلیل صرفی، ضبط حرکات و تست های مفهوم را می توانید پاسخ دهید.

پس هنگامی که میخواهیم در درس عربی خلاصه نویسی کنیم باید دو هدف داشته باشیم:

۱_خلاصه نویسی از ترجمه ها

۲_ خلاصه نویسی از قواعد

۱_ خلاصه نویسی ترجمه های عربی

عربی در قسمت ترجمه، از آن دسته درس هایی نیست که درسنامه را بخوانید و بعد کتاب را ببندید و بگویید هر چه از نکات مهم درس یادم بود، خلاصه نویسی می کنم؛ بلکه باید یک خلاصه نویسی پویا و فعال داشته باشید و همراه با خواندن درسنامه از جمله هایی که مفهوم مبهم و سختی برایتان دارند یادداشت برداری کنید.یا کلماتی که بسیار مهم اند و معلوم است در آزمون ها تکرارمی شوند، یا بعضی ابیات و اصطلاحات عربی  که در سوالات مفهوم ممکن است در آزمون ها برایتان مطرح شود، برای خلاصه برداری از اهمیت بالایی برخورداراست.

۲_ خلاصه نویسی قواعد عربی

شما بعد از اینکه هر کدام از قواعد عربی را مطالعه کردید و یادگیری تان کامل شد، درسنامه کتابتان را ببندید و هر چه از آن قاعده یاد گرفته بودید را در دفتر خود یادداشت کنید، در این بین ممکن است بعضی مطالب خوانده شده را هنگام خلاصه نویسی به یاد نیاورید، برای برطرف شدن این مشکل، در آخر کار دوباره به درسنامه برگردید و خلاهای موجود را پر کنید.

این روش در دروسی که نیاز به تمرین و تکرار دارند کارآمدتر است؛ چرا که ذهن را برای حل مسئله پیش آمده و یاداوری مطلب فراموش شده به چالش می کشد و وقتی ذهن با به چالش کشیده شدن مسئله خود را حل می کند، راه حل مسئله بیشتر در ذهن می ماند.خلاصه نویسی در کنار تست مروری می تواند یادگیری شما را کامل کند.

* قواعد را به ترتیب درس های موجود در کتاب خلاصه نویسی کنید، زیرا درس های اول هر پایه در عربی، پیش نیاز درس های بعدی هستند.

پیشنهاد مشاوران ذهن آتی برای خلاضه نویسی بهتر در درس عربی

در اولین جلسه‌ای که با مشاورین ذهن آتی داشته باشید متوجه خواهید شد که مشاورتان تاکید بسیار زیادی بر اهمیت درس عربی برای دانش‌آموزان رشته انسانی دارد و از همان ابتدای دوره مشاوره، به شما روش صحیح خلاصه نویسی آموزش داده خواهد شد. مفاهیم عربی شدیدا سخت و قواعد عربی بسیار فرار هستند چرا که این درس نکات ریز زیادی دارد که تسلط نداشتن بر هرکدام از آنها باعث می شود سر جلسه کنکور گزینه اشتباه را تیک بزنید. مسلط شدن بر نحوه خلاصه نویسی کردن درس عربی کار آسانی نیست و لازم است تا مشاور ذهن آتی در کنار شما قرار بگیرد و خلاصه‌نویسی‌هایتان را بصورت هفتگی بررسی کند و ایراداتی که داشته‌اید را برطرف کنید، تا در نهایت به آنها را شیوه درستی انجام دهید.شما می توانید به نکات مشاوره ای کنکور دیگر در سایت ما به صورت رایگان دسترسی داشته باشید.

آواتار کاربر
دربارهتیم محتوا ذهن آتی
تیم محتوایی ذهن آتی مجموعه ای از رتبه های برتر کنکور کشور و نیز دبیران به نامی است که در ذهن آتی برای شما اقدام به تولید محتوای علمی مشاوره ای میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است